top of page

על מחזור העוני שמעת?

בממוצע, נשים חוות 2,500 ימים מחייהן כשהן בזמן הווסת. בערך 7 שנים סה"כ של דימום.

עבור רוב הנערות והנשים, הווסת היא אולי מטרד, או אוסף תסמינים, או עוד משהו שקורה בכל חודש. אך עבור אחרות, הווסת פוגעת בזכויות האדם הבסיסיות שלהן, כשההערכה היא שליותר מ- 500 מליון נשים ונערות סביב העולם אין גישה לתנאים בסיסיים המאפשרים את ניהול הווסת בצורה בריאה ובטוחה.



על הקשר בין וסת לזכויות האדם

אחת מזכויות האדם, ובמקרה שלנו, זכויות האישה, היא הזכות לכבוד. וסת קשורה באופן ישיר לכבודה של האישה, וכאשר אין לה את היכולת לנהל את הווסת שלה בצורה בריאה, יעילה ובטוחה, הכבוד העצמי שלה נפגע.

הזכות לשיוויון נפגעת גם היא, כאשר חוסר שיוויון בין המינים, עוני וטקסי וסת פוגעניים מחזקים את הסטיגמה (הדיעה הקדומה) והופכים את ימי הווסת לימים של מצוקה וקושי. תרבויות בהן נשים נחשבות לטמאות או נידות בזמן הווסת (שאסור לגעת בהן או לראות אותן, או שאסור להן להשתתף באירועים ציבוריים), מחזקות את התחושה שלנשים מגיע פחות מקום במרחב הציבורי, ולפיכך דעתן פחות מהותית. תפיסה שגויה פוגענית נוספת היא שיכולותיהן הפיזיות והרגשיות של נשים ונערות נפגעות בזמן הווסת. רעיונות כאלה מחזקים את אי השוויון בין נשים וגברים, וגורמות לחברה להתייחס לנשים כחלשות יותר, נזקקות יותר ומתאימות פחות למשרות ולתפקידים מוצעים.

הזכות לבריאות נפגעת במצבי עוני, מלחמה ומשברים הומניטריים המגבילים את גישתן של נשים ונערות לאמצעי היגיינה מתאימים ולסביבה נקייה ובטוחה, בה הן יכולות להתנקות. גם במדינות מערביות נשים ונערות רבות חיות במצב של עוני, והן נאלצות להכריע בין קניית אוכל, קניית תרופות או קניית מוצרי היגיינה. השימוש במוצרים לא מתאימים (ולעיתים מלוכלכים, מזוהמים או פגומים), גישה מוגבלת לשירותי רפואה וקושי בקבלה או בתשלום עבור טיפול במקרה של בעיות רפואיות הקשורות בווסת, מסכנות את אותן הנשים והנערות.

הזכות לחינוך נפגעת עבור אותן נערות שנאלצות להיעדר מבית הספר בגלל חוסר גישה למוצרי היגיינה, חוסר גישה לשירותי כביסה או בגדים להחלפה במקרה של הכתמה, וחוסר גישה לתרופות או אמצעים אחרים המקלים על הכאבים של הווסת. גם הזכות לעבוד נפגעת, ונשים רבות מוצאות את עצמן מתפשרות על מקומות עבודה, או עובדות במקומות בהן אין אפשרות לקחת הפסקות שירותים (אם יש שירותים במקום), נענשות על היעדרויות, ועוד.


כשפוליטיקה פוגעת בך

נושאי בריאות של נשים, נערות וילדות, הכוללים וסת, הריונות ועוד, מודחקים מסדר היום הפוליטי, ומהחקיקה והמדיניות הציבורית. כתוצאה, אנחנו לא מודעות מספיק, מכירות מספיק או יודעות מספיק אודות השינויים המתרחשים לאורך החיים, הזכויות שלנו או הבריאות שלנו. מעט מידי כספים מועברים למחקר וטיפול בבעיות שמודגרות כ"נשיות", וכל הנושאים שקשורים בשלומן, בריאותן ובטיחותן של ילדות, נשים ונערות סובלים מחוסר טיפול, התעלמות והזנחה.


הזכויות הבסיסיות של כל אישה

בשנים האחרונות הנושא עולה יותר ויותר אצל פעילות לזכויותיהן של נשים ואצל מומחים בחינוך, וישנה הסכמה לגבי מה כל אישה ונערה צריכה בזמן הווסת:

  • גישה לאמצעי היגיינה לספיגה או איסוף דם הווסת מוצרים אלו, כגון תחבושות, טמפונים, גביעוניות, בדים נקיים וכו', חייבים להיות נגישים, נקיים, יעילים ומותאמים חברתית לצרכיהן ואמונותיהן של אותן נשים ונערות.

  • מקום פרטי ובטוח להחליף אמצעי היגיינה, לזרוק משומשים ולכבס רב פעמיים.

  • מקום פרטי ובטוח לרחוץ את עצמן עם מים וסבון בזמן הווסת

  • חינוך אודות מהי הווסת וכיצד מתמודדים במהלכה.

  • גישה לשירותי בריאות.

מחזור העוני

המושג "מחזור העוני" מתייחס לכל אותן הנערות והנשים, שמצבן הכלכלי משפיע על ההתנהלות שלהן בזמן הווסת, ופוגע בזכויות האדם (האישה) הבסיסיות שלהן. מחזור העוני עוסק לא רק בכלכלה, אלא בנושאים חברתיים ופוליטיים, הקשורים בצרכים פיזיים ובריאותיים של ילדות, נערות ונשים.

אנחנו מתחייבות להמשיך להילחם במחזור העוני על ידי הנגשת מידע אודות הווסת, העלאת הנושא לשיח, ופעולה למען בריאותן וזכויותיהן של נערות ונשים בישראל ובעולם.

bottom of page