top of page

דם ב(פחות או יותר)כל צבעי הקשת

דם וסת מגיע במגוון גדול של צבעים וגוונים, ובינם שחור, חום, אדום כהה, אדום בוהק, ורוד, כתום ואפור, על כל גווניהם. רוב הצבעים נחשבים ל"תקינים" ול"בריאים", אבל חשוב לעקוב ולדעת מתי לפנות לייעוץ של רופאה. חשוב שתדעי שצבע דם הווסת משתנה גם במהלך ימי הווסת, וגם בתקופות שונות בחיים.


ברוב המקרים שינוי צבע הדם בין גוונים של אדום, חום, שחור, ורוד או כתום קשורים בעוצמת הזרימה של הדם או בקימה משכיבה. אם את רואה גוון לא מוכר, או סובלת מדימום בין וסתות, כדאי לפנות לאחד ההורים, למבוגרת (או מבוגר) אחרת שאת סומכת עליה או לרופאה שלך.

מלבד הצבע גם המרקם של הדם עלול להשתנות, להיות צמיגי או נוזלי, ואפילו עם קרישי דם (גושים) קטנים. אם יש לך קרישים שגדולים ממטבע של עשרה שקלים, תפני לרופאה.


דם וסת אדום בוהק

יתכן והווסת שלך תתחיל עם דימום אדום בוהק. הדם האדום הוא דם טרי, הזורם במהירות. הדם יכול להישאר אדום לאורך כל הווסת, או להתכהות ככל שהזרימה נעשית חלשה יותר.

אם את חווה דימום אדום שלא בזמן הווסת (בין וסתות, למשל) כדאי לפנות לייעוץ מהורה או מרופאה, שכן דימום אדום בין הווסתות לעיתים מעיד על דלקת. אם את בהריון, פני לרופאה שלך לייעוץ במקרה של דימום.


דם וסת אדום כהה

פעמים רבות אחרי שכיבה או שינה ארוכה, צבע הדם אדום כהה. הצבע הכהה לרוב מסמל את הצטברות הדם ברחם לכמה שעות, לפני שתהליך החימצון הפך אותו לחום. דם אדום כהה יופיע בעיקר לקראת סוף הווסת או אחרי לידה.


דם וסת חום

הפרשות חומות הן בדרך כלל הפרשות של דם ישן, שעבר תהליך חימצון ששינה את צבעו. דם חום לרוב מופיע בתחילתה או בסופה של הווסת, כשזרימת הדם חלשה והיציאה מהרחם מתעכבת. דם או הפרשות חומות גם מופיעות לאחר לידה, בזמן הריון או לאחר הפלה.


דם וסת שחור

למרות המראה המאיים, דם שחור, ובמיוחד דם שדומה לגרגירי קפה במרקם, הוא פשוט דם ישן, שלקח לו יותר זמן להשתחרר מהרחם.


דם וסת ורוד

בתחילת הווסת או לקראת סופה, הדם לעיתים בהיר ונראה ורדרד. הצבע הבהיר נובע לרוב מכך שהדם מעורב עם הפרשות נרתיקיות טבעיות אחרות. לעיתים תראי דימום קל סביב הביוץ. דימום ורוד יכול להופיע גם אחרי לידה או להעיד על רמות אסטרוגן נמוכות.

דם וסת כתום

כשהדם מתערבב עם ההפרשות הנרתיקיות השונות, הוא לעיתים יראה כתום, בדומה לדם הוורוד. נשים רבות מדווחות על דימום כתמתם בעת השרשה (כאשר הן בתחילת הריון).


דם וסת אפור

כאשר יש הפרשות אפורות כדאי לפנות להורה או לרופאה. הפרשות אפורות או דם אפור יכולות להעיד על דלקת, במיוחד אם להפרשה יש ריח רע, והיא מלווה בחום, גרד או כאב.


bottom of page