top of page

סטרס, לחץ ושיבושים במחזור החודשי

לחץ הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. אנחנו נלחצות ממבחן חשוב, או מהופעה. מודאגות מסיטואציות חברתיות, ומדברים גדולים בהרבה כמו דברים במשפחה ואפילו במדינה. כשמתרחשת סיטואציה מלחיצה, יש שחרור של הורמון בשם אדרנלין לדם. האדרנלין גורם לשינויים פיזיים בגוף. הלב שלך פועם בחוזקה, הנשימות שלך נעשות מהירות יותר, השרירים מתכווצים, את מזיעה. הסטרס משאיר את הגוף שלך בכוננות, דרוכה ומוכנה. כשהלחץ מתמשך, הגוף נמצא כל הזמן במצב של "היכון", וההורמונים יוצאים מאיזון, ולעיתים, יחד איתם, המחזור החודשי.

נערה מודאגת ולחוצה

האם סטרס יכול לגרום לשינויים בווסת?


מתח, לחץ, חרדה ודאגה יכולים לגרום לשינויים במחזור החודשי, בדיוק כמו שהם גורמים לתופעות פיזיולוגיות (הדברים שקורים לך בגוף) אחרות כמו כאבי בטן וראש.


למה זה קורה?

האדרנלין, יחד עם הורמון הלחץ כרוטיזול, מאותתים לגוף שלך את שאת לא פנויה לעיסוק בביוץ או בהריון, ומשבשים את המחזור על ידי עצירת הביוץ.


איזה שינויים מחזור נגרמים בגלל לחץ?

התוצאה של הלחץ היא שהווסת יכולה להקדים (כלומר, להגיע לפני שהיא אמורה), לאחר (את לא תקבלי בתאריך שחשבת, אלא כמה ימים או שבועות אחרי). יכול להיות שתפספסי וסת אחת או יותר, או שיהיו הכתמות או דימום קל שלא חלק מהווסת עצמה.

בנוסף לכל זה, לחץ יכול לגרום לכך שהבטן שלך תכאב יותר בזמן הווסת (בקישור אספנו בשבילך דרכים להקל על כאבי הבטן!), ובכלל – שכל התופעות הקדם וסתיות – כל מה שאת מרגישה בימים לקראת הווסת ובימים הראשונים אחרי שקיבלת, כמו כאבי ראש, בטן וגב, עצבנות, חצ'קונים, רעב ועוד – יחמירו (מוזמנת לקרוא עוד על התסמינים והתופעות של תסמונת קדם וסתית - PMS)


מתי המחזור יסתדר?

השינויים הם לרוב קצרי מועד. כשתפסיקי לייצר כמויות גדולות של הורמוני לחץ, המחזור שלך יסתדר שוב. מחקרים רבים מדברים על זה שהווסת


מה אני יכולה לעשות כשהלחץ משפיע על המחזור שלי?

בעולם מושלם היינו אומרות לך פשוט להרחיק מהחיים שלך דברים שמלחיצים אותך וגורמים לך להרגשה לא טובה. אבל...ברור לנו שזה לא באמת אפשרי. כל מה שאת באמת יכולה לעשות זה לפתח שיטות שונות שירגיעו אותך ושיפחיתו את שחרור הורמוני הסטרס בגוף.

לכל אחת יש את השיטות שלה, וחשוב למצוא כמה דרכים שונות שיעזרו לך, בכל מקום בו תהיי. הרעיונות שלנו כוללים:

  • תרגילי נשימות, יוגה ומדיטציה (חפשי תרגולים ביוטיוב!)

  • ספורט, אימון, ריצה ומתיחות (יש המון מחקרים על כמה שהם עוזרים ומקלים)

  • מוסיקה, סדרות וסרטים (תחליטי את אם את רוצה רועש ומקפיץ, מצחיק, דרמה או אחרים)

  • מפגשים עם חברות וחברים (כי אין על שטויות עם החבר'ה בשביל להשכיח את הבעיות)

  • אוכל בריא (נו טוב, אפשר גם *קצת* פינוקים)

  • לכווצ'ץ' כדור מתח (יש משהו בתנועה של המעיכה שמשחררת המון חרדה)

  • להפחית בצריכת קפאין (קפה, תה, שוקו, משקאות אנרגיה ועוד, שפשוט גורמים לדופק מואץ, והרגשה כללית לחוצה)

  • לנסות לישון 7-9 שעות בלילה (כל מערכות הגוף שלנו מושפעות משינה, וחוסר שינה מגבירה את תחושת הלחץ והחרדה)

  • לפנות לקבלת תמיכה ממבוגר/ת שאת סומכת עליו או עליה, או לפנות לקבלת עזרה מקצועית.

אם הווסת שלך הייתה סדירה בעבר, ו"נעלמת" לתקופה של יותר משלושה חודשים, מומלץ לפנות לרופאה שלך לבירור. מלבד לחץ, סטרס וחרדה יש הרבה גורמים שעלולים להשפיע על הווסת וחשוב לבדוק ולשלול אותם.


bottom of page