top of page

למה בכלל צריך את יום הילדה הבינלאומי?

רגע. אנחנו שווות, לא? לפחות בישראל? שוות בדיוק כמו בנים וגברים. יש לנו את אותן הזכויות ואת אותן החובות. מותר לנו להצביע בבחירות, ללמוד מה שאנחנו רוצות ולעבוד איפה שאנחנו רוצות. מותר לנו לאהוב את מי שאנחנו רוצות, להאמין במה שאנחנו רוצות, לקנות בית ואוטו (ולנהוג בו!) ואנחנו זכאיות לקבל יחס הולם, שירותי בריאות, משפט ועוד. שוות. כבר אמרנו? אז למה בכלל צריך את יום הילדה?



נשים משלמות יותר

על המס הוורוד שמעת? מוצרים שמיועדים לנשים פשוט עולים יותר. ממארזי הגרביים, שמפו, דיאודורנט וסכיני גילוח, ועד צעצועים ייעודיים לבנות וציוד מגן כמו קסדות לראש, הכל יקר יותר אם הוא לשימוש של ילדה, נערה או אישה.


נשים מרוויחות פחות

דו"ח אחרון מחודש מאי 2021 הראה שהמשכורות של נשים במגזר הציבורי (כל מי שעובדת בשביל המדינה – צבא, חינוך, בתי חולים ועוד) הוא נמוך ב- 34% משל הגברים. כלומר, אם משה מרוויח 100 שקלים ביום העבודה שלו, אז דנה תרוויח, על אותו התפקיד, ועם אותו הכשרה, רק 66 ₪. אם משה חוסך בשביל טלוויזיה במחיר 5,000 ₪, הוא צריך לעבוד 50 ימים. דנה תאלץ לעבוד כמעט 76 ימים בשביל להגיע לאותו הסכום.


נשים לא מקבלות ייצוג ראוי

נשים מהוות קצת יותר מחצי מכלל האוכלוסייה (51%).

בכנסת הנוכחית, אותו הגוף שמחליט כמה כסף המדינה מוציאה בכל תחום ומחוקק חוקים, יש 35 נשים מול 85 גברים ובממשלה יש 9 שרות מול 18 שרים.

בתפקידים הבכירים והרווחיים ביותר בישראל, רק 29% הן נשים (ואפילו הן מרוויחות פחות...).

התוצאה? יש פחות א.נשים שנלחמים ונלחמות על נושאים הקשורים בנשים, כמו הבריאות שלהן, או הביטחון והבטיחות שלהן. דרישות של נשים לטפל בנושאים הללו לא נענות ואין העברת תקציבים ממשלתיים להתמודדות איתם.


נשים נמצאות פחות בהי טק

באופן כללי המקצועות הטכנולוגיים נחשבים למקצועות העתיד. יש סביבם הילה, הם "נחשבים" ו"מבוקשים" ומרוויחים בהם יותר כסף. וגם...יש בהן אחוז קטן יחסית של נשים. הסיבות קשורות כבר בגיל הגן, שם נשלחת לפינת המטבח או המשפחה בזמן שהבנים יצאו לשחק בחצר, ובגיקל בית הספר בו המורה נתנה יותר פעמים לבנים לענות השאלות (גם אם לא הצביעו!) ועודדה אותם ללמוד מתמטיקה ומחשבים, ואת הבנות ללמוד מקצועות כמו היסטוריה או ספרות.


אבל הן כן הרבה יותר בבית...

נשים עדיין האחריות העיקריות על ניהול משק הבית. הן לוקחות חופשת לידה ארוכה בשביל להיות עם התינוקות, הן מסיימות לעבוד מוקדם יותר פעמים בשבוע בשביל לאסוף את הילדים מהמסגרות, והן אלו שלרוב נשארות בבית עם ילדים חולים. הנשים גם דואגות לטיפול בבית, מטלות כמו כביסה, בישול ונקיון. בבתים בהם יש חלוקה שיוויונית יחסית, עדיין נמצא שהאישה היא זו שאחראית על חלוקת התפקידים, זוכרת לאיזה חוג צריך להגיע באיזו שעה ומתי צריך להחזיר את ספר הספרייה. היא גם זו שהמורה תתקשר אליה, כמעט באופן אוטומטי, אם יש בעיה.


נשים נפצעות יותר בתאונות דרכים

למרות מחקרים שמראים שיותר גברים נוהגים, ויותר גברים נוהגים בצורה פרועה, הנשים הן אלו שנפצעות. הגברים נוהגים במכוניות גדולות, ואלו פוגעות וגורמות לנזק משמעותי למכוניות של הנשים. המכוניות של הנשים (כל המכוניות, למעשה) מצויידות באמצעי הגנה משוכללים, שפשוט מותאמים למבנה גוף של גברים.


יש עוד המון חוסר שיוון

הרשימה ארוכה, אפשר להוסיף לה את העובדה שיש יותר נשים עניות מגברים עניים (מן הסתם. הן מרוויחות פחות!). יש גם יותר נשים וילדות רעבות (כי יש העדפה להאכיל את הגברים ואת הבנים קודם, על חשבונן), הן מקבלות פחות הזדמנויות עבודה (ובקורונה הרבה יותר מהן פוטרו מהעבודה, או הוצאו לחופשה ללא תשלום), ומשמעותית פחות אפשרויות לעבודה במשכורת גבוהה. ספורט נשים לא מקבל כותרות, תהילה או מימון והספורטאיות, גם המובילות והחשובות בעולם, מרוויחות משמעותית פחות מהספורטאים באותם התחומים, ונושאי הבריאות של נשים מקבלים הרבה פחות מימון, מחקר והתעסקות מנושאי הבריאות של גברים, כשהתרופות והטיפולים מותאמים לביולוגיה של גברים.

אבל הנקודה הכי חשובה טרם הוזכרה:


נשים יחוו יותר אלימות ופגיעות מיניות

בכל מסגרת בהן הן נמצאות, בין אם בבית הספר, בצבא, בלימודים, בבית, במקום העבודה או ברחוב, נשים יותר חשופות, ומחקרים מראים שכשליש מהנשים יחוו אלימות כלפיהן במהלך חייהן. לא מפתיע בעולם בו הגברים חונכו שנשים פחות שוות באופן כללי.


אז כן. בשביל זה צריך את יום הילדה. יום שמזכיר לנו שיש עדיין הרבה תחומים בהם נשים אינן שוות לגברים. יום שמזכיר לנו כמה חשוב לתת לילדות הזדמנויות שוות, לדאוג לחינוך שלהן, לפתח את היכולות הטכנולוגיות שלהן, לאפשר להן כלכלית, לעזור להן להתקדם, ללמד אותן כיצד לעמוד על זכויותיהן, וכיצד להיות האחראיות על גופן.

הכל על מנת שבעתיד הן תוכלנה להמשיך ולהילחם. בשביל כולנו.


bottom of page