top of page

למה חוגגים אהבה?

לבבות, מכתבי אהבה ופרחים...הסיפור של וולנטיינ'ס דיי, יום האהבה, כל כך מושלם (נו, טוב, כמעט מושלם. הסוף מדכא), שפשוט כדאי לקרוא אותו.


את הסיפור של יום האהבה את מכירה?

סנט וולנטיין (וולנטיין הקדוש) היה כומר רומי במאה השלישית לספירה. באותה התקופה השליטים ברומא האמינו באלים כמו יופיטר (אל הברקים ואדון האלים), נפטון (אל הים, רעידות האדמה והסוסים) ואפולו (אל השמש, האור, המוזיקה, הרפואה והאומנות) ואלות כמו יונו (אלת הנישואין והאמהות), ונוס (אלת האהבה) ודיאנה (אלת הצייד והירח). הם רדפו אחרי הנוצרים, ודאגו להגביל ולהעניש אותם.

וולנטיין היה נוצרי אדוק. הוא שם לעצמו למטרה לעזור לנוצרים הנרדפים ככל שניתן. כשהשלטון הרומי אסרו על חיילים הנוצרים להתחתן, הוא ענד על אצבעו טבעת אלחמה (אבן טובה) סגולה, ועליה חריטה של אל האהבה והתשוקה, קופידון (ההוא החמוד עם החצים והלבבות). החיילים היו רואים את הטבעת, מבינים שהוא בן ברית ומבקשים מוולנטיין הקדוש לחתן אותם בסתר עם בחירות ליבם.

על פי האגדה, כל זוג היה מקבל לב שסנט וולנטין גזר מקלף. הלב סימל את השבועה של בני הזוג זה לזו ואת אהבתם לאלוהים.

כשוולנטיין הקדוש נעצר, המושל קלאודיוס השני ניסה לשכנע אותו לוותר על הנצרות, ולהאמין האלים. וולנטיין בתמורה ניסה לשכנע את קלאודיוס להאמין באלוהים ולוותר על עבודת האלים. קלאודיס זעם וגזר עליו גזר דין מוות.

כשישב בכלא, וולנטיין התאהב בג'וליה, בתו העיוורת של השומר שלו. הוא עשה נס והחזיר לג'וליה את מאור עיניה. בזכותו היא חזרה לראות, והיא ומשפחתה המירו את דתם לנצרות.

בלילה לפני הוצאתו להורג, סנט וולנטיין כתב לג'וליה מכתב, עליו חתום

Your Valentine

ולנטיין שלך


לאחר מותו ג'וליה שתלה שקדיה עם פריחה ורודה ליד קברו. עד היום פרחי השקדייה מסמלים אהבה וחברות.


וולנטיינ'ס סביב העולם

  • בכל עולם מנהגים כמו מכתבי האהבה, הפרחים הוורודים והלבבות אומצו. בארצות דוברות אנגלית חותמים על הברכות כ"וולנטיין שלך", ואהבה מבוטאת על ידי שוקולדים ודובונים עם לבבות.

  • בדרום קוריאה, ביום האהבה (14.2) נשים מעניקות שוקולדים לגברים. בדיוק חודש לאחר מכן מציינים את היום הלבן, בו הגברים משיבים ונותנים שוקולדים לנשים, וב-14.4 חוגגים את היום השחור בו כל מי שלא זכו לקבל שוקולדים נפגשים יחדיו ואוכלים איטריות שחורות.

  • בנורבגיה נהוג לשלוח שירי אהבה בעילום שם. אם הצלחת לנחש ממי השיר, את תעניקי לו ביצת פסחא באביב, ואם לא – אז הוא לך.

  • בסלובניה חגיגות האביב מתחילות ביום האהבה, ונשים מביטות לשמיים בחיפוש תשובות. הציפור הראשונה שהיא רואה היא רמז לבן הזוג העתידי.

  • בצרפת הרווקים והרווקות נהגו לעמוד ברחוב ולצעוק לרווקים אחרים, סוג של הגרלת לוטו, עד שכולם הסתדרו בזוגות. אם הגבר לא היה מרוצה מהזיווג, הוא פשוט עזב. נטש. כל הנשים שננטשו היו מתאגדות יחד, מבעירות מדורה וזורקות פנימה את הרכוש של הגברים. כיום מנהג זה הוצא מחוץ לחוק.

  • בפיליפינים הממשלה עורכת חתונות המוניות לכל מי שרוצים.

  • באסטוניה חוגגים את החברות. עבור האסטונים, אהבת אמת היא כזו שיש בין חברים וחברות, ומעניקים לבסטיז כרטיסי ברכה ומתנות.

bottom of page