top of page

מה זו אהבה?

את אוהבת את ההורים שלך. ברור. (עמוק בלב, את אוהבת אותם אפילו כשהם ממש מרגיזים.)

את אוהבת את האחים שלך. ברור. (אין לך באמת ברירה. זה רגש שחזק ממך. גם כשהם מעצבנים.)

את אוהבת את הבסטית שלך. (מן הסתם. גם כשהיא חופרת. גם כשהיא הורסת לך את החולצה.)

ויכול להיות שאת גם אוהבת אותו. או אותה. מהכיתה. או מהצופים. מהשכונה. בגלל החיוך. בגלל מה שאמרו לך אותו יום. בגלל...אלפי סיבות שונות.

לרגל וולנטיינ'ס דיי, בואי נדבר רגע אהבה.



תגידי, חשבת פעם מהי בכלל אהבה?

אהבה היא לא דבר יחיד ובודד, אלא אוסף של רגשות והתנהגויות. היא כוללת בתוכה חיבה, קרבה, הרצון להגן, משיכה, דאגה ואמון הדדי. אהבה מושפעת מהורמונים ומביולוגיה, מתרבות וממערכת אמונות.

זוכרת את "אני אוהב(ת) שוקולד, ועוגות גבינה?" אהבה יכולה להיות בין בני/בנות זוג. באותה המידה, אהבה היא גם רגש בין בני ובנות משפחה, חברים/חברות/ידידים/ידידות, בין אנשים לבעלי חיים, וכמו בשיר, גם למאכלים, מקומות ועוד.


ביום האהבה, אנחנו מדברות אהבה רומנטית

התאהבות. לב דופק. קראש. כמו בסרטים.

שינויים הורמונליים (זוכרת את אותם ההורמונים שאחראיים על, נו, על הכל....? אז גם כאן הם מאד פעילים) שקורים בגיל ההתבגרות, אחראים גם על נושא ההתאהבות.

בגיל ההתבגרות יש עליה חדה בכמות ההורמונים כמו טסטוסטרון ואסטרוגן, שקשורים בחשק המיני והורמונים כמו אוקסיטוסין ו-וסופרסין, שקשורים בהתחברות והיקשרות. התוצאה תנודות ושינויים במצב הרוח ובחשק המיני.


רגע. לא להיות נבוכה. זו לא את. זו ביולוגיה!

להורמונים מתווספים לפחות 12 (!!!) איזורים שונים במוח, שעובדים יחד לשחרור כימיקלים שגורמים לתחושת אושר, התלהבות, אופוריה. כימיקלים כמו האדרנלין שגורם לך להזיע, ללב שלך לדפוק מהר ולתחושת יובש בפה, הדופמין שמוכר גם ככימיקל "ההרגשה הטובה", והסרטונין שגורם לך להיות קצת "אובססיבית" לגבי אותו אחד אחת שאת מאוהבת בהם.

התוצאה היא התאהבויות. שוב ושוב. וזה נפלא, ומדהים, ושובר ומרסק, וקסום ומעציב. והרבה פעמים כל הרגשות האלו באותו היום.


מערכת יחסים זו מערכת יחסים

מערכת יחסים רומנטית דומה בהרבה אופנים למערכת יחסים חברית, בינך לבין החבר או החברה הכי טובים שלך. יש דברים שחשוב שתשימי לב אליהם, בכל מערכת יחסים בה את נמצאת.

  • חשוב שתרגישי בנוח. חשוב שתרגישי שאת יכולה לסמוך עליו או עליה (אפילו בשעות בהן אתם לא יחד), שיהיה ברור שלכל אחד/אחת מכם מותר דיעות שונות ושאין הפעלת לחץ משום צד: לא ציפייה שתעשי דברים שלא מרגישים לך נכונים, לא דרישה לשמור סודות "רעים", לא איומים.

  • חשוב שיהיה לך מעגל תמיכה רחב. מעגל של עוד חברים וחברות, איתם את אוהבת להיות ולבלות ואיתם את מבלה למרות מערכת היחסים השניה. מעגל של משפחה, איתה את מדברת ומשתפת. מעגל חברתי מהכיתה, מחוגים, מתנועת הנוער.

  • חשוב להישאר נאמנה לעצמך. לדברים שאת אוהבת, לתחביבים שלך, לפעילויות שאת נהנית מהן. להמשיך לעשות אותם בקביעות ובעקביות.

  • חשוב לדעת שכל מערכת יחסים שחשובה לך, בין אם זוגית, חברית או משפחתית, דורשת עבודה. יהיו בעיות, מריבות, אי הסכמות. וזה בסדר. זה טבעם של אנשים. הסוד הוא לדעת לדבר, לפתור, לאוורר ולסלוח.

  • חשוב שתכירי את את סימני האזהרה. יש מערכות יחסים (רומנטיות או חבריות) שלא טובות לנו. מערכות יחסים בהן כל הזמן מקטינים אותך, נותנים לך תחושה שלא סומכים עליך או שלא מאמינים לך. ישנן מערכת יחסים בהן הצד השני יגרום לך להרגיש אשמה, מאיימים עליך, מאיימים שיעזבו אותך, מנסים להפעיל לחץ או לגרום לך לעשות דברים שאת לא רוצה. אלו הן מערכות יחסים מסוכנות. כשאת בתוך מערכת היחסים קשה לזהות את תמרורי האזהרה, ולכן אנחנו נדאג לכתוב אותם שוב ושוב, שתקראי עוד פעם ועוד פעם ותוכלי לזהות בצורה טובה יותר כשזה קורה אצלך או אצל חברותיך ולפנות למבוגר/ת שאת סומכת עליה/ן לקבלת עזרה.

ואם את מתלבטת למה זה שווה את זה, ומי צריכה את כל ההתעסקות הזו עם מערכות יחסים, בני ובנות זוג, חברויות, ולמה אני לא יכולה לשכב על המיטה שלי ולראות סדרות כל יום, כדאי שתדעי שאנשים שנמצאים במערכות יחסים אוהבות (זוגיות או חבריות) פשוט בריאים יותר, שמחים יותר וחיים יותר זמן. אז בגלל זה – זה שווה.

bottom of page