top of page

מתי כבר אני אקבל?

אז מתי זה יקרה?

לחלוטין נורמלי להיות סקרנית או לדאוג לגבי מתי תקבלי את הווסת הראשונה. כל אחת שונה, וכל אחת תקבל בזמן אחר. רוב הנערות מקבלות וסת ראשונה בין גיל 10 לגיל 14 (אבל גם קודם או אחר כך, זה בסדר גמור ולגמרי תקין!).


סימנים מקדימים לווסת

קשה לדעת בדיוק מתי את עומדת לקבל את הווסת. זה לרוב קורה בערך שנתיים עד שלוש אחרי הופעת סימני ההתבגרות הראשוניים כמו צמיחה של ניצני שדיים (ציצי). בתחילה האיזור סביב הפטמות יגדל ויתנפח מעט, החלק הכהה של הפטמות יגדל, ויתכן ותרגישי בליטות הקרויות גם ניצנים. זה יכול לקרות בשני הצדדים בו זמנית, או רק בצד אחד אל תדאגי, הצד השני גם יגדל, בזמנו.

סימן מקדים נוסף הוא תחילת הצמיחה של שיער הערווה (השיערות בפות), כשנה לפני קבלת הווסת. בתחילה את תראי שיערות בודדות, שיצמחו, יתעבו ויהיה להם מרקם מתולתל. ברוב המקרים שיער בבית השחי יופיע בערך באותו הזמן כמו הווסת.

מבנה הגוף שלך יתחיל להשתנות בשנה לפני קבלת הווסת. את תגבהי ותתעגלי באיזור הירכיים והישבן, בדיוק באיזורים בהם יושבים הפות, הרחם והשחלות.

בחודשים לקראת הווסת יתכן ויהיו הפרשות לבנות או צהבהבות על התחתונים, כמו מעין ריר או נזלת, והתחתונים שלך ירגישו רטובים יותר. כשאת מתקרבת לקבלת הווסת הראשונה את תוכלי לראות שינויים, אפילו מידי יום, בהפרשות. זהו חלק טבעי מהמחזור החודשי, אשר הווסת היא רק חלק ממנו.

יש גם בנות שמתעוררות בבוקר ומגלות שקיבלו בלילה ושיש כתם על הסדין, אחרות הולכות לשירותים ומוצאות דם בתחתונים. לפעמים יהיו תסמינים, הקרויים PMS, תסמונת קדם וסתית, כוללת סימנים מקדימים כמו כאבי בטן, נפיחות, כאבי ראש, פצעונים או עוד, אבל לא תמיד.


מה משפיע על גיל קבלת הווסת הראשונה?

יש גורמים שונים שמשפיעים על גיל הווסת הראשונה, כמו תזונה, פעילות גופנית, גנטיקה (ההיסטוריה המשפחתית שלך, מתי אמא, סבתא, הדודות או אחיות שלך קיבלו), מוצא, גודל גוף, איזור מגורים, מבנה המשפחה ומצבה הכלכלי, בריאות כללית, מתח וחרדה ועוד.

אם לפני 200 שנים גיל הווסת הראשונה הממוצע הייתה בערך גיל 17, ולפני 100 שנים הגיל היה 14-15, כיום הגיל הממוצע הוא בערך 12.


איך כדאי להתכונן לווסת?

ההכנה הכי טובה לקראת הווסת הראשונה היא לארגן תיק קטן עם מוצרי ההיגיינה שתצטרכי, תחתונים להחלפה ומשכך כאבים. אם את מקבלת ואין לך מוצרים ייעודיים, גם ניר טואלט או צמר גפן (אפילו גרב נקי או מגבת קטנה) יעבדו עד שתוכלי להשיג או לקנות. אם את מקבלת לראשונה בבית הספר, גשי למזכירות ויעזרו לך.


איך הווסת מרגישה?

יש שונות מאד גדולה בין נערות, הבדלים גדולים בין אחת לשניה. חלק יעברו את הווסת עם מעט מאד תסמינים, אחרות יחוו אי נוחות או כאבים. תסמינים נפוצים כוללים:

  • כאבי בטן תחתונה והתכווצויות

  • רגישות בשדיים ובפטמות

  • כאב בגב התחתון

  • שלשול או בחילה

  • סחרחורת

רוב התסמינים לא נמשכים זמן רב, ואפשר לטפל בהם בקלות באמצעות כרית חימום, משכך כאבים, תרגילי יוגה ועוד.


כמה זמן הווסת נמשכת?

הווסת הראשונה נמשכת לרוב בין יומיים לשבוע. יתכן והווסת הראשונה תהיה חלשה מאד, הכתמות קלות בצבע אדום בהיר או חום. אצל אחרות הווסת מתחילה ומתחזקת ביום השני או השלישי, לפני שהיא מתחילה להיחלש שוב ואצל אחרות הווסת חזקה מההתחלה.


מתי הווסת הבאה תגיע?

כמעט בלתי אפשרי לנבא מתי תקבלי שוב. יש נערות שמההתחלה חוות מחזור סדיר, של 26-30 ימים בין תחילת וסת אחת לשנייה, אצל אחרות השנה או השנתיים הראשונות מבולגנות יותר, עם וסת שמגיעה בחוסר עקביות. מומלץ לעקוב אחרי הווסת באמצעות לוח שנה או אפליקציה, לנסות ולזהות דפוסים.

bottom of page