top of page

רפואה סינית מנצחת את כאבי המחזור

דברנו כאן לא מעט על דרכים להקל על תסמיני הווסת השונים, כמו כרית חימום, אמבטיה, יוגה ומשככי כאבים (תרופות), אבל עוד לא הזכרנו את העולם המופלא של טיפולים ברפואה סינית (שנקראת גם רפואה משלימה או רפואה משולבת, וזמינה לך דרך קופות החולים או מטפלים ומטפלות פרטיים).


מה זה בכלל?

רפואה סינית מתייחסת למסורות ריפוי עתיקות. על פי הרפואה הסינית הכוח העיקרי של החיים נקרא צ'י, והוא זורם בכל הגוף. כל מצב של חוסר איזון בצ'י עלול לגרום לחולי, כשמטרת הטיפול הוא להחזיר את האיזון. טיפולים שונים כוללים דיקור, עיסוי, שיאצו (לחיצות), רפלקסולוגיה, כירופרקטיה, טאי צ'י ועוד.


רפואה סינית והווסת

על פי הרפואה הסינית, כאבי מחזור מוגדרים כמצב של חוסר אנרגיה (=דם) שזורם דרך בטן התחתונה ומגורה עם תחילת הדימום החודשי. טיפולי הרפואה הסינית יעזרו בוויסות זרימת הדם, ייסיעו בהתכווצויות תקינות של השרירים ויפחיתו את כאבי הבטן.


דיקור סיני

בעזרת מחטים קטנטנים, דקים דקים, שלא מורגשים בכלל (מבטיחות!), המטפל/ת ילחצו על נקודות לחץ בגוף שעוזרים בוויסות זרימת הדם דרך הקיבה וירגיעו את התכווצויות. הדיקור יעזור להזרמת הדם לאיברי הרבייה, ישפר את חוסר האיזון ההורמונלי (וגם את מצב הרוח!), ישדרג את חילוף החומרים, ואיתו השחרור של חומרי פסולת מהגוף (למשל, את כל מה שלא בריא בשוקולד שאכלת אתמול...), יפחית סימנים של דלקתיות בגוף, יאזן את מערכת העיכול (במיוחד בזמן הווסת, כשהכל נוטה להיות "מבולגן" שם) וישפר את איכות השינה. כדאי שתדעי - מחקרים מראים שטיפולי דיקור יעילים בדיוק כמו משככי הכאבים שאת קונה ללא מרשם, בהקלה על כאבים!


רפלקסולוגיה

הפעלת לחץ על נקודות ספציפיות בכף הרגל, האוזניים ו/או הידיים להשבת איזון לגוף. הרפלקסולוגיה מגרה את המערכת האנדוקרינית, שהיא אחראית על ההורמונים בגוף, ועוזרת לאזן ולייצב אותם, ואיתם את כל התופעות הנלוות כמו כאבי הבטן, כאבים בשדיים, כאבי הראש, תחושת נפיחות, וגם מייצבת את מצבי הרוח ומקלה על לחץ, חרדה, עצבנות, דאגות ועוד. נשים רבות מדווחות שהרפלקסולוגיה סייעה גם בקיצור משך הווסת, והפחתת כמות הדם.


נטורופתיה

אבחון של חוסר איזון בין מערכות הגוף השונות, הבנה של מקור לחוסר האיזון ושימוש בשילוב של תזונה, פעילות גופנית, צמחי מרפא ותוספי תזונה להבאת הגוף לאיזון.

בטיפול תשאלי לגבי ההרגלים שלך, מה את אוכלת, איזו פעילות את עושה. יחד תקבעו מסגרת שתעזור לחזק את גוף. מבחינת אוכל, נראה ימליצו לך פשוט לאכול יותר בריא, עם שפע ירקות, שומנים בריאים (כמו אבוקדו, שמן זית, שדקים ואגוזים) וחלבונים. גם ימליצו לך על פעילות גופנית מתונה.

צמחי מרפא שעוזרים לכאבי וסת כוללים עלי פטל, קוהוש שחור וכחול, כורכום, ג'ינג'ר (זנגוויל), פיסידיה, קורדלית ועוד. המטפל/ת יסייעו עם שילובי צמחים ומינונים בהתאם לסוג הכאב ואי הנוחות שאת מרגישה. בנוסף, יתכן ויציעו לך גם תוספים כמו מגנזיום, אומגה 3, אבץ ועוד שגם מפחיתים את הכאבים.


טאי צ'י

אמנם אומנות לחימה יפנית עתיקה, אבל למעשה בטאי צ'י יש סדרה עדינה של תרגילי מתיחות ונשימות, שמיועדות להפחית לחץ וחרדה. התרגילים מסייעים בשיפור זרימת הדם לראש ולגוף, ומחקרים שנערכו בנושא של טאי צ'י וכאבים הראו שאימונים קבועים הגבירו את רמת הערנות ואת היכולת לתפקד, הקלו על כאבים והורידו את מפלסי הדאגה.



עיסוי

בואי, מי לא אוהבת מסאז'? ועוד כזה שמקל על כאבי המחזור? מה רע?!

עיסוי בזמן הווסת מקל על כאבים והתכווצויות, מרגיע ומרפה כאבי שרירים, מפרקים וכאבי ראש. על מנת להקל על כאבי וסת מומלץ להתרכז במיוחד באיזור האגן והרחם עם תנועות עדינות ולחץ מתון. עיסוי צוואר וראש יסייעו עם כאבי ראש וההורמונים שמשתחררים ישפרו את מצב הרוח להרגשה מאוזנת במיוחד.


ארומתרפיה

כשאת נושמת, חלקיקי הריח עוברים למוח ובמיוחד משפיעים על האמיגדלה, האיזור במוח שמשפיע על זכרונות רגשיים. לריחות שונים תגובה שונה על אמיגדלה ועל הגוף.

יש סוגים שונים של ארומתרפיה, כשהמוכרים ביותר הם עם שמנים אותם אפשר לרכוש בחנויות טבע, או אצל מטפלים/ות. אפשרות נוספת היא לשתות תה עם עלים ותבלינים בעלי סגולות מרפא.

את השמנים אפשר לעסות באיזור הבטן או שמנים בדיפזיור, ולהריח. שימי לב, הרבה מהשמנים חזקים, וחשוב לערבב אותם עם שמן נייטרלי, כמו שמן שקדים, לפני שאת שמה על העור.

שמנים מומלצים הם:

  • שמן לבנדר – הרפיית השרירים, הרגעה

  • קינמון – מפחית כאבים ודימום, מקל על בחילות.

  • שמן ורדים – הקלה על כאב, הגברת ערנות, הקלה על בחילות

  • ציפורן – מקל על כאבים, יש דיווחים שמקצר את משך הווסת

  • שמן מנטה – מפחית כאב ראש, מגביר אנרגיה, מפחית דלקתיות



bottom of page