top of page

שפעת, צננת וגם וסת

כאילו שאלפי הטישו, כאב השרירים והרגשה של סכינים בגרון לא מספיק גרועים. עכשיו מסתבר של כל הווירוסים האלה גם משפיעים על המחזור החודשי ועל הווסת??!!!!


מה קורה כאן?

לא רק שכואב לך הכל, חם לך וקר לך לסירוגין, האף שלך אדום, שורף ולא החליט אם הוא סתום או מטפטף (או גם וגם, איך זה בכלל אפשרי??) ואת רק רוצה להיכנס מתחת לפוך ולקוות שתשרדי את השפעת (שם קוד לכל מחלה שהיא) שתקפה אותך, מסתבר שהשפעת הזו גם עלולה להשפיע על המחזורים הבאים שלך:

כשאת חולה מערכת החיסון שלך עוברת טלטלה. רמת הדלקתיות בגוף גבוהה בעקבות המחלה ועלולה להשפיע על תהליכי השינה שלך, על התיאבון, על מצב הרוח ועוד. כל אילו בתמורה משפיעים על המערכת ההורמונלית וזו משפיעה על המחזור ועל הווסת.


איזה מן שינויים בווסת?

אצל כל אחת הווסת תושפע בצורה אחרת.

  • יתכן שהביוץ יתעכב, והווסת תגיע מאוחר (או שהיא תקדים, אין דרך לנבא מראש).

  • יכול להיות שיופיעו יותר תסמיני וסת, כמו כאבי בטן, עצבנות או פצעים, או שהם יופיעו בדרגות חזקות מרגיל.

  • הווסת עלולה להיות שונה מרגיל. דימום חזק (או חלש) יותר, קרישי דם, יותר או פחות ימים.

  • ואולי לא יהיה שום שינוי בכלל.


רגע, שוב ההורמונים האלה?

המערכת ההורמונלית היא אחת המערכות הרגישות, שמושפעת מכל שינוי בגוף (ובנפש!) שלך. ההורמונים נעים במחזור הדם לאיברי הגוף ולרקמות השונות. כמשהו חיצוני משפיע עליהם, כמו מחסור בשינה, לחץ וחרדה, תזונה לא נכונה או מספיקה או מחלה, הפעילות שלהם משתבשת (לא סתם ההורים צועקים עליך לכבות את הנייד וללכת לישון...). השיבוש הזה יכול לגרום לשינויים במחזור ובווסת, והוא גם יכול לגרום לפגיעה בבריאות הכללי או במערכת החיסון, ולגרום לך לחלות.


יש עוד משהו שמשפיע על הווסת בזמן מחלה?

כדאי שתדעי גם תרופות לפעמים משפיעות על הווסת, אפילו התרופות הכי רגילות בהן את משתמשת להורדת חום, שיכוך כאבים ועוד. זה כמובן לא אומר לא ליטול את התרופה. ברור שכן. אבל אם יש שינוי בווסת, כדאי שתדעי שזו אולי הסיבה.


ידעת שהמחזור שלך יכול גם להשפיע על המחלה?

כשדיברנו על המחזור החודשי, דיברנו על רמות משתנות של הורמונים בכל שלב ושלב. כל אחד מההורמונים האלו מושפע בצורה שונה ממחלות, ולכן לשלב במחזור החודשי בו את נדבקת, יש השפעה על איך המחלה תתבטא וכמה קשה היא תהיה. מחקרים מראים שמערכת החיסון פועלת בצורה הטובה ביותר כשיש רמות גבוהות של אסטרוגן ורמות נמוכות של פרוגסטרון (בשלב הפוליקולרי, בתחילת המחזור – בין הווסת לביוץ), ודווקא מהביוץ ואילך יש סיכוי מוגבר לחלות.

בסופו של דבר, אין לך איך לשלוט במתי את נדבקת, אבל זה עוד פרט מידע מעניין על הגוף שלך, שכדאי שתכירי.


אני צריכה לפנות לרופאה?

ברוב המקרים את לא צריכה לעשות שום דבר. תוך מחזור אחד או שניים (כלומר חודש או חודשיים כזה), הכל יחזור ויהיה כמו בעבר. אם זה ממשיך מעבר לזה, או שתסמינים מחמירים ומשפיעים על היומיום שלך, כדאי להתייעץ. כמובן שאם לא קיבלת וסת ויש סיכוי כלשהו שאת בהריון, תפני לייעוץ בהקדם.

אני חולה מתה וקיבלתי. הצילו.

הווסת ומערכת החיסון שלך לא משהו בהתנהלות מול הקלנדר, וקורה לפעמים שהכל מתנגש ומגיע ביחד. השפעת הזו (או כל מחלה אחרת) מעצימה את תופעות הווסת, והווסת הזו מוסיפה לתחושת האומללות הכללית שלך, להרגשת החלושעס והאיכס.

כשזה קורה ההמלצה שלנו היא פשוט לעשות כל מה שאת יכולה בשביל להרגיש טוב יותר:

  • תקלי על התסמינים שלך כמה שאת יכולה, עם כריות חימום, שינה, תה, משככי כאבים. כל מה שעובד.

  • תלבשי בגדים נוחים, רפויים, שלא לוחצים, מבדים נעימים.

  • תחתוני מחזור הם גיבוי מעולה גם להפרשות, לספיגת זיעה כשהחום יורד, לטפטופי פיפי מהאפצ'י האימתני, ובשביל לתת לך זמן שקט, בלי שתצטרכי לקום ולהחליף תחבושת, למשל.

  • תשתי הרבה. המון. עוד יותר ממה שמתחשק לך. מים, מרק, תה, הכל הולך, רק תחזירי את הנוזלים לגוף.

  • תנוחי. תתפנקי עם סרטים כיפיים, מוזיקה טובה ותנסי לישון.

תרגישי טוב!


bottom of page