top of page

המחזור החודשי כולו

"קיבלתי מחזור", "אני במחזור", "המחזור שלי הגיע"...עבור רובנו, המלה "מחזור" היא דרך מוכרת ומקובלת להתייחס לווסת. לאורך כל החודש מתרחשים תהליכים הורמונליים בגוף, שמשפיעים על רמות האנרגיה שלנו, ההרגשה שלנו, היצירתיות שלנו ועוד. למחזור החודשי יש 4 שלבים עיקריים, כשהווסת עצמה היא השלב הראשון. השם מחזור מגיע, כמובן, מהמחזוריות של השלבים, שחוזרים על עצמם בכל חודש.


הווסת – השלב הראשון של המחזור החודשי, שלב הדימום

הווסת מתחילה כשהביצית מהשלב הלוטיאלי לא עוברת הפרייה. הביצית לא נפגשת עם זרע, ולא נוצר הריון. רמות ההורמונים של האסטרוגן והפרוגסטרון יורדות. בשלב הלוטיאלי רירית הרחם התעבתה (נעשתה עבה יותר) כהכנה להריון אפשרי. כעת, אין צורך ברירית העבה, והיא נושרת דרך הנרתיק.

הנשירה, שהיא למעשה הווסת, כוללת שחרור של דם, רירית ורקמות מהרחם.

איך זה מרגיש? יתכן ובשלב הזה תרגישי התכווצויות בבטן, רגישות בשדיים, תחושת נפיחות, תנודות במצב הרוח, כאבי ראש, כאבי גב ועייפות.

כמה זמן זה נמשך? משך השלב הזה הוא בממוצע הוא בין 3 ל- 7 ימים. יש נערות ונשים עם וסתות קצרות יותר או וסתות ארוכות יותר.


השלב הפוליקוליארי – יצירת זקיקים

השלב הפוליקולארי מתחיל ביום הראשון של הווסת (יש חפיפה עם השלב הקודם) ומסתיים בביוץ.

במוח נמצא ההיפותלמוס, איזור שאחראי על ויסות של תפקודים חיוניים רבים בגוף ולוקח חלק בפעולות כמו רבייה, אכילה, שתייה, ותגובות למצבי לחץ.

ההיפותלמוס שולח מסר לבלוטת יותרת המוח ומאותת לשחרר הורמון שמגרה יצירת הזקיקים, בשם follicle-stimulating hormone (FSH) (הורמון מגרה זקיק). ה- FSH מגרה את השחלות ואלו יוצרות 5-20 שקים קטנטנים בשם זקיקים, כשבכל שק ביצית אחת.

מבין כל הזקיקים, רק הביצית האיכותית ביותר תבשיל ותגדל, ושאר הזקיקים יספגו חזרה לגוף (לפעמים 2 ביציות מבשילות, ואם ישנה הפרייה אנחנו נקבל תאומים לא זהים).

הבשלת הביצית גורמת לעלייה חדה ברמות האסטרוגן, וזו גורמת לתהליך העיבוי של רירית הרחם, במטרה לייצור סביבה עשירה ותומכת לעובר.

כמה זמן זה נמשך? האורך הממוצע של השלב הפוליקולארי הוא 16 ימים, ויכול להימשך בין 11 ל- 27 ימים.


שלב הביוץ - שחרור הביצית

רמות האסטרוגן, שעלו בשלב הפוליקולארי, מגרות את בלוטת יותרת המוח לשחרר את הורמון הצהבה luteinizing hormone – LH, שמתחיל את תהליך הביוץ.

ביוץ = שחרור של ביצית בשלה על ידי אחת השחלות.

הביצית נעה דרך החצוצרה לכיוון הרחם, שם היא תחכה להפרייה על ידי זרע.

שלב הביוץ הוא השלב היחיד במחזור החודשי בו ניתן להיכנס להריון. חשוב לדעת שיש נשים שמבייצות בזמנים שונים במהלך המחזור החודשי, ולעיתים אפילו בזמן הדימום הווסתי.

איך זה מרגיש? לעיתים בזמן הביוץ את עלולה להרגיש תסמינים כמו עלייה קלה בחום הגוף שלך בשעות הבוקר, הפרשה במרקם חלבון ביצה, כאבים או רגישות בשדיים, התכווצויות קלות, הכתמה קלה (דימום קל), כאב ראש או בחילה.

כמה זמן זה נמשך? הביוץ עצמו נמשך כ 24 שעות, ומתרחש בממוצע ביום ה 14 אחרי תחילת הווסת. אם הביצית לא מופרית היא תתמוסס ותספג על ידי הרחם.


השלב הלוטיאלי – כשאין הפריה

אחרי שהזקיק משחרר את הביצית, הוא משנה צורה, ומתחיל לשחרר הורמונים ובעיקר פרוגסטרון ומעט אסטרוגן. העלייה ברמות ההורמונים שומרת על רירית הרחם מוכנה לקראת השרשה של ביצית מופרית (ביצית שפגשה זרע ועברה תהליך של חלוקה שמסתיימת בהיווצרות עובר).

אם הביצית תופרה, הגוף ייצר הורמון בשם hCG, human chorionic gonadotropin, שממשיך את תהליך חיזוק ועיבוי הרחם (לידיעה: בדיקת הריון בודקת את רמות ה hCG).

אם אין הפריה, ואין הריון, המבנה של הזקיק יתכווץ ויעלם, רמות האסטרוגן והפרוגסטרון ירדו, ורירית הרחם תפסיק להתפתח ולהתחזק.

איך זה מרגיש? בשלב זה, אם אין הריון, את עלולה להרגיש תסמינים של תסמונת טרום וסתית (PMS) כמו נפיחות, רגישות בשדיים, שינויים במצב הרוח, כאב ראש, עלייה במשקל, קושי בשינה, חשקים לאוכל.

כמה זמן זה נמשך? השלב הלוטיאלי נמשך בין 11 ל- 17 ימים, ובממוצע 14 ימים.








bottom of page