top of page

למה עלמה?

מחזור, הביקור החודשי, הקללה.

האורח, דגל אדום, דודה פלו.

כל כך הרבה מלים, כינויים, שמות חיבה (וגנאי) ובעיקר - סודיות.

וכולן נועדו בשביל להימנע מלומר את השם האמיתי: וסת.



על מה מדובר?

נתחיל מהסוף: וסת היא שחרור של דם מהרחם, דרך הנרתיק.

בגוף שלך יש הורמונים, שהם למעשה כמו "דואר שליחים" כימי. בכל חודש ההורמונים (ובמיוחד רמות האסטרוגן ופרוגסטרון, הנחשבים להורמונים הנשיים) משתחררים ומאותתים לגוף להכין את עצמו לקראת הריון אפשרי (אל תדאגי! לנו ברור שאת לא מתכננת הריון כרגע, אבל הגוף שלך עוד לא יודע את זה). דפנות הרחם מתעבות, ומכינות את עצמן למקרה שביצית תעבור הפרייה על ידי זרע ותגיע אליהן. כשהביצית אינה עוברת הפריה, רקמת הרחם מתפרקת ויוצאת מהגוף שלך בצורת דם מהנרתיק. כל התהליך כולו נמשך כחודש, ולכן מדברים לעיתים על המחזור החודשי. תהליך של חודש, שמסתיים בשחרור של הדם.

קבלת הווסת מסמלת את המעבר מילדה לנערה ולאישה. זה לא קורה בין רגע, אבל בהחלט מדובר באירוע משמעותי, עוד שלב בתהליך המעבר שלך לבגרות.


על מה המבוכה?

שאלה מעולה. ואנחנו איתך בתהייה.

מחקרים שונים מראים כי נשים (ונערות, וילדות) פשוט...מתביישות. הן מתביישות לקרוא לאיברים האינטימיים שלהן בשמות הנכונים (פות, נרתיק, דגדגן), והן מתביישות לדבר על הווסת שלהן, או על הווסת בכלל. אנחנו כאן בשביל לשבור את הסטיגמה (דעה קדומה), לנפץ את המבוכה ולקרוא בקול:

וסת לא מפחידה אותי! וסת לא מביכה אותי!

זהו. נכון שיותר נעים ככה?

על מה כל הרעש?

סביב הווסת יש התלחשויות, סיפורים, אמונות תפלות, אגדות. אפשר לקרוא, לחקור ולגלות על טקסים שונים סביב העולם, ודרכים שונות בהן נשים מתנהלות סביב הווסת. אבל בסופו של דבר, וסת היא דבר טבעי, אותו כמחצית מאוכלוסיית העולם יחוו מגיל ההתבגרות ועד הגיל בו הווסת מפסיקה לצמיתות (סביב גיל 50), והגיע הזמן שכולנו נתייחס אליה בתור חלק בלתי נפרד מאיתנו. בדיוק כמו ההליכה לשירותים, או התסרוקת שלנו.

ולמה עלמה?

בחרנו בשם עלמה מכמה סיבות:

בעברית עלמה היא כמובן נערה צעירה. כמוך.

בלטינית עלמה היא זו שמחייה את הנפש ומעניקה, תומכת ועדינה, מעניקה חיים ואוהבת. כמוך.

האלות היווניות דיאנה (אלת האהבה) וסרס (אלת האמהות) קיבלו את הכינוי "עלמה", על ההזנה שנתנו. כמוך.

בערבית עלמה היא זו שיודעת. כמוך.

בגותית היא האמיצה. כמוך.

בספרדית ובפורטוגזית היא הנפש. כמוך.

אז עלמה זו את. וזו המהות שלנו כאן, להסביר על מה כל המהומה.


bottom of page