top of page

וסת יכולה ממש לכאוב, וזה לא משהו שאת צריכה לחיות איתו

הרבה נערות ונשים מרגישות כאבי בטן, התכווצויות ואי נוחות לקראת הווסת ובימים הראשונים. ברוב הגדול של המקרים כרית חימום, מקלחת ארוכה או כדור, מקלים ומאפשרים להמשיך בשגרה הרגילה שלך.

אבל מה קורה כשלא? מה קורה כשהכאבים גורמים לך להתכרבל במיטה, בלי יכול לזוז? משתקים אותך במשך כמה ימים בכל חודש? יתכן שאת סובלת מאנדומטריוזיס.



חשוב שתדעי, תשנני ותזכרי שברוב המקרים יש סיבה רפואית לכאבים החזקים מהם את סובלת.

אחת הסיבות, שמשפיעה על 1 מתוך כל 10 נשים ונערות בגיל הפוריות, היא אנדומטריוזיס.


אנדו מה?

במהלך המחזור החודשי הרחם מכין את עצמו להריון. הרקמה הרירית הפנימית של הרחם נעשית עבה יותר (מתעבה), ומתמלאת דם, במטרה לקלוט את הביצית המופרית שתתפתח בסופו של דבר לעובר.

אנדומטריוזיס (אנדו-מט-רי-או-זיס) מתרחשת כשרקמה שדומה לרקמה הפנימית של הרחם (האנדומיטריום), מתנהגת כמוה, אך צומחת מחוץ לרחם – בתוך האגן או חלל הבטן, על השחלות, שלפוחית שתן, מעיים ועוד.

הרקמה בונה את עצמה, מתעבה בהשפעת ההורמונים השונים, מתפרקת וגורמת לדימום. פירוק הרקמה הרירית גורמת לדלקת, לנפיחות, להיווצרות של שלפוחיות על האיברים השונים ולכאבי בטן, אגן וגב חזקים, דימום מוגבר, תשישות ועוד.

לאנדומטריוזיס יש 4 רמות שונות, וחשוב לזהות (לאבחן) את המחלה כמה שיותר מוקדם בשביל למנוע החמרה.


סימני אזהרה

יש שונות גדולה בין התסמינים שנערות ונשים סובלות מהם. חלק יסבלו מתסמין אחד, חלק מכמה או מכולם. לחלק עוצמת הכאב תהיה חזקה, לאחרות לא. או רק לפעמים. הנה רשימה של התסמינים הנפוצים:

  • כאבים חזקים שגורמים לך באופן קבוע להפסיד לימודים ופעילויות אחרות

  • כאבים שמרגישים כמו בעירה/שריפה/צריבה/ דקירות/כאב משתק/זרם חשמלי

  • דימום חזק (את צריכה להחליף טמפון/תחבושת בכל שעה-שעתיים), דימום ארוך (וסת שנמשכת יותר מ- 7 ימים), או דימום תכוף (מחזור שנמשך פחות מ- 24 ימים, בין וסת אחת לשניה)

  • יש לך קרישי דם גדולים ("גושים" של דם ורקמות, בגודל של מטבע של 10 אג' או יותר)

  • כואב לך כשאת הולכת לשירותים/את סובלת מעצירות או שלשול

  • את כל הזמן עייפה

  • כואב לך באגן, גם כשאת לא בזמן הווסת

  • דימום גם כשאת לא בימים של הווסת

  • הבטן שלך לפעמים מאד נפוחה (אפילו דומה לבטן של הריון)

מה אני צריכה לעשות אם אני חושבת שאולי יש לי אנדומטריוזיס?

לספר מה עובר עליך. לפנות לאחד ההורים שלך, למבוגר/ת אחר/ת שאת סומכת עליהם או לרופאה שלך. את צריכה להסביר מה את מרגישה, ולבקש עזרה.

זה לא תמיד פשוט, ואנדומטריוזיס היא מחלה שלוקח זמן עד שמאבחנים אותה. את עלולה לשמוע משפטים כמו "וסת זו לא מחלה", "קחי כדור ותתגברי", "אם תצאי לריצה את תרגישי יותר טוב" או "זה הכל בראש שלך". אם דיברנו בבלוג שלנו בעבר על לקחת אחריות על הבריאות שלך – אז כאן זה בדיוק המקום. את היחידה שמרגישה את הכאב שלך, את היחידה שיכולה לבוא ולהגיד – זה מרגיש לי חריג. זה כואב מידי. אני צריכה עזרה. את זו שצריכה להתעקש. להסביר שוב ושוב.


לנהל לוח/יומן מעקב חודשי, בו את כותבת את כל התסמינים שאת חווה. מתי הכאב קל ומתי הוא חזק, מתי קיבלת וסת, מתי הדימום מוגבר, מה עוד את מרגישה. הדיווח שלך הוא חלק בלתי נפרד באבחון המחלה.


לחפש מה עובד בשבילך. אין לאנדומטריוזיס תרופה, אבל יש הרבה טיפולים אפשריים. חלקם יעבדו יותר טוב, חלקם פחות, והדרך היחידה לדעת מה בדיוק יעבוד אצלך – הוא לנסות ולראות. הטיפולים תלויים בחומרת המחלה, דרגת הכאבים, אורח החיים שלך והרצונות שלך.


באתר של אנדומטריוזיס ישראל יש המון מידע רלוונטי בנושא של אנדומטריוזיס באופן כללי, ואנדומטריוזיס בנערות. בקישור תוכלי ללמוד על המחלה, על מרפאות מטפלות, אפשרויות טיפול, זכויות ועוד.

bottom of page