top of page

למה הווסת שלי מאחרת, והאם זה תקין?



אנחנו קוראות הרבה על מחזור של 28 ימים בממוצע, אותו סופרים מהיום הראשון של הווסת, ועד ליום הראשון של הווסת הבאה. מדובר בממוצע בלבד, ופער של 21-35 ימים נחשב לתקין לחלוטין (ואפילו יותר, או פחות). יש נערות ונשים שתקבלנה וסת בכל 28 ימים ב-ד-י-ו-ק (או 26, או 31...) וכאלה שהמחזור שלהן פחות סדיר והן יקבלו לפעמים אחרי 28 ימים, לפעמים אחרי 3 שבועות ולפעמים יותר מחודש.


מה נחשב לאיחור בווסת?

איחור של ימים בודדים בווסת נחשבת לתקינה. איחור בווסת מוגדר כיותר מ- 38 ימים מאז הווסת האחרונה או איחור של יותר משלושה ימים אצל מישהי עם מחזור סדיר. ישנן סיבות רבות לאיחור בווסת, אותן נפרט עכשיו.


סיבה ראשונה: הגיל שלך

אצל נערות צעירות

אחרי שאת מתחילה לקבל וסתות, יכולות לעבור כמה שנים עד שכל המחזור החודשי שלך סדיר (או פחות או יותר סדיר). יש נערות שיקבלו בפעם הראשונה ורק כמה חודשים לאחר מכן יקבלו שוב, ויש בנות שמההתחלה מקבלות וסת בצורה יותר תכופה ומסודרת. שני המקרים תקינים לחלוטין, וברוב המקרים הווסת נעשית צפויה ומדויקת יותר לקראת סוף שנות העשרה שלך.

אצל נשים מבוגרות

אחת התופעות הנפוצות של טרום גיל המעבר (perimenopause) הוא שינויים במחזור החודשי, עם וסתות שמגיעות בזמנים שונים, עוצמה שמתחזקת או נחלשת ועוד. רוב הנשים מתחילות את גיל המעבר בין גיל 45-55. המשמעות היא הדלדלות במאגר הביציות והתוצאה הסופית היא סוף לווסתות.


סיבה שניה: לחץ ומתח

החיים מלאים במקורות לחץ. מבחנים, לימודים, דימוי גוף ומערכות יחסים הם רק חלק מהדברים שגורמים לתחושה של אי נחת או מתח.

מתח ולחץ, במיוחד אם הם נמשכים לאורך תקופה, עלולים לפגוע בבריאות שלך. הם גורמים לפגיעה במערכת החיסונית, ולכן כשאת בסטרס את לפעמים מרגישה שאת גם חולה יותר, והם גם משפיעים על החלק במוח האחראי, בין היתר, על ויסות המחזור החודשי.

במצבים של לחץ מומלץ לתרגל טכניקות הרגעה כמו מדיטציה או יוגה. פעילות גופנית קבועה עוזרת בהפחתת מתחים כמו גם שעות שינה קבועות, תרגילי נשימה ותזונה בריאה. בקישור, תוכלי לקרוא על שיטות ודרכים להתמודדות עם לחץ ומתח.


סיבה שלישית: משקל גוף, דיאטה קיצונית ופעילות גופנית

שינויים חדים במשקל הגוף, כמו עליה או ירידה פתאומיות במשקל, עלולים לגרום לשיבושים במחזור החודשי.

גם פעילות גופנית אינטנסיבית עלולה להשפיע על ההורמונים האחראיים על המחזור החודשי. אם את מתאמנת באופן תדיר או בצורה מקצועית, כדאי להתייעץ עם הרופא/ה שלך.

חשוב!

  • אם את יורדת/עולה במשקל בלי סיבה הנראית לעין, חשוב להיוועץ עם רופא/ה.

  • אם התחלת דיאטה, והווסת שלך מאחרת/פסקה, אנא פני לייעוץ של דיאטן/ית או רופא/ה.


סיבה רביעית: שחלות פוליציסטיות

תסמונת השחלות הפולציסטיות (Polycystic ovary syndrome) היא חוסר איזון הורמונלי, המשפיע על תהליך שחרור הביציות (התהליך שנקרא ביוץ), ועלול לגרום לאי סדירות במחזור החודשי. תסמינים נוספים כוללים אקנה (פצעונים, חצ'קונים), שיער פנים וגוף עודף, עליה במשקל או קושי בירידה במשקל ועוד. אם את חוששת שאת סובלת משחלות פוליציסטיות, אנא פני לייעוץ של רופא/ה.


סיבה חמישית: שימוש באמצעים הורמונליים למניעת הריון

אמצעים הורמונליים למניעת הריון (אמצעים שמכילים הורמונים) כוללים גלולות למניעת הריון, התקן תוך רחמי, מדבקה, טבעת, זריקה ועוד. ישנן סיבות שונות שבגללן האפשרות של שימוש באמצעים הורמונליים למניעת הריון מוצעת לנערות. הסיבה העיקרית, כמובן, היא במקרה שהנערה פעילה מינית, אבל סיבות אחרות כוללות וסת לא סדירה, דימום חזק, נסיון להגיע לאיזון הורמונלי, מניעת וסתות ועוד. שימוש באמצעי מניעה (כמו גם הפסקת השימוש) עלולים לגרום לשינויים בווסת.


סיבה שישית: מחלות כרוניות

ישנן מחלות כרוניות (כמו סוכרת או צליאק) שעלולות לגרום לשינויים במחזור החודשי או לאיחור בווסת, במיוחד במצבים בהם את לא מאוזנת.


סיבה שביעית: בלוטת תריס לא מאוזנת

בלוטת התריס מווסתת את חילוף החומרים של הגוף ואת הפעילות ההורמונלית. כ-5% מהנשים הצעירות יסבלו מבעיות בבלוטת התריס, מספר שעולה עם הגיל. איזון של פעילות הבלוטה על ידי טיפול מתאים, לרוב מביא לאיזון של הפעילות ההורמונלית ומסדיר מחדש את הווסת.


סיבה שמינית: הריון

אם את פעילה מינית (כלומר, קיימת יחסי מין מלאים עם חדירה) והווסת שלך מאחרת, יתכן כי את בהריון. חשוב שתדעי שאפשר להיכנס להריון גם תוך שימוש באמצעי מניעה.

אם הווסת שלך מאחרת, ואת קיימת יחסי מין (גם אם רק פעם אחת), חשוב שתפני בדחיפות לקבלת עזרה ממבוגר/ת שאת סומכת עליהם או רופא/ה.


מתי אני צריכה לפנות לרופא/ה?

כשאת עוקבת אחרי הווסת שלך ויודעת מתי את אמורה לקבל ומה עוצמת הזרימה המצופה, את לוקחת אחריות על הבריאות שלך. את לומדת מה נכון ותקין עבורך ומה חריג ודורש בירור. במקרה של התסמינים הבאים, כדאי לפנות למבוגר/ת עליהם את סומכת או לרופא/ה, לבירור:

  • איחור בווסת של יותר מיום או יומיים, במקרה שאת פעילה מינית

  • פספוס, איחור של 3 וסתות

  • דימום חזק במיוחד, או דימום שנמשך יותר משבוע ימים.

  • כאבים חזקים מאד בזמן הווסתות


bottom of page