top of page

איזה קקי של וסת

דימום, חצ'קונים וכאבי הבטן...מעל ומעבר, לא? אז מסתבר שלא, ושבזמן הווסת יש גם שינויים בתפקוד ובפעילות של מערכת העיכול, והתוצאה היא, פשוטה כמשמעה – חרא של דבר: עם צואה (קקי) רכה יותר (ואפילו שלשולים), תכופה יותר (יותר פעמים ביום) ומסריחה יותר. או פשוט עצירות. כי למה לא.


למה זה קורה?

חשוב שתדעי שזה קורה לכולן כמעט, וכמו בכל דבר שקורה בגוף סביב הווסת - פשוט תאשימי את ההורמונים.

  • בכל חודש, ממש לפני תחילת הווסת, תאי רירית הרחם מייצרים הורמונים בשם פרוסטגלנדינים, שגורמים להתכווצויות של הרחם ולהתפרקות הרירית. כשהגוף מייצר יותר מידי פרוסטגלנדינים, הם נכנסים למחזור הדם ומשפיעים בצורה דומה על שרירים חלקים אחרים בגוף, כמו המעיים. התוצאה היא התכווצויות, יציאות מרובות ושלשולים.

  • לחץ וחרדה, שנפוצים לפני קבלת הווסת ובימיה הראשונים, מייצרים הורמונים שמשפיעים על פעילות מערכת העיכול.

  • הורמון הפרוגסטרון, אותו ההורמון מין שקשור בעיבוי ושחרור רירית הרחם, גורם לתסמינים שונים כמו תנודות במצבי רוח ופצעונים. הוא גם עלול להאט את כל פעילות מערכת העיכול ולגרום לעצירות.

כל כך, כל כך מסריח...

הריח כנראה קשור במה שאכלת בימים שלפני הווסת. אותו פרוגסטרון שהזכרנו מקודם אחראי גם על החשקים המשונים שיש לפני הווסת ובתחילתה. השינויים בתזונה גורם לצואה להריח משונה, וגם לגזים (נאדים/פלוצים) ריחניים במיוחד (אז אולי הצ'יפס האקסטרה חריף טבול בשוקולד מומס לא היה כזה רעיון מוצלח?). הדרך הטובה ביותר להימנע מהריחות, היא לצמצם את כמויות הסוכר והאוכל המעובד שאת אוכלת בזמן הווסת.


כאבים כשאת בשירותים

יש סיבות שונות לכאבים, ובינן צואה קשה ועצירות, התכווצויות של וסת (שפשוט כואבות יותר כשאת מתאמצת בשירותים) והתכווצויות של המעיים.

יש גם בעיות גניקולוגיות (שקשורות במערכת הרבייה של נשים) כמו אנדומטריוזיס או ציסטות על השחלות שגורמות לכאבים, ויש נשים (ונערות) שסובלות מטחורים שנוטים להתפתח אחרי שלשול, עצירות או מאמץ גדול מידי בשירותים. אם הכאב מרגיש לך חריג, אין סיבה לסבול. תפני להורים או לרופאה שלך.


איזה בלאגן

אין ספק שהשילוב בין הקקי הרך לדם יכול לגרום לבאלגן, במיוחד כשאת מנסה לנגב...את יכולה לנסות להשתמש במגבונים ייעודיים לאסלה, או בנייר טואלט שהרטבת מעט, בשביל להקל על ההתנקות. אל תשכחי תמיד לנגב מכיוון הפות לכיוון הישבן (מקדימה אחורה), בשביל למנוע מעבר חיידקים מהצואה לנרתיק.


והטמפון בורח לי בשירותים

המאמץ בזמן ההליכה לשירותים והתנוחה בה את יושבת על האסלה לפעמים גורמים לשחרור של הטמפון. אם במקרה והטמפון שלך לא השתחרר ויצא כשהיית בשירותים, ואם החוט לא התלכלך עם צואה, את יכולה להשאיר אותו בפנים עד שמגיע הזמן להחליף אותו.


יש דרכים להקל על תסמיני קקי של וסת

  • התזונה שלך חשובה. גם אם כל מה שמתחשק לך הוא להתנחם בשוקולד וגלידה, חשוב שתוודאי שאת אוכלת אוכל עם המון סיבים תזונתיים. אותם הסיבים משמעותיים וחיוניים בתפקוד מערכת העיכול. אוכל עשיר בסיבים כולל פירות וירקות (עם הקליפה כשאפשר), דגנים מלאים (לחם מלא, פסטה מלאה, אורז מלא), אגוזים ועוד.

  • שתיה של מים חיונית לפעילות מעיים תקינה.

  • תנועה ופעילות גופנית ממריצים ומאיצים, מרככים ומקלים.

  • משככי כאבים מפחיתים את אותן ההתכווצויות הרחמיות שגורמות לכאבי הבטן ומקלים על התסמינים.

לפעמים הרופאה היא הכתובת

באופן כללי, שינויים בצואה (קקי) הם רגילים ונפוצים, ולא דורשים בדיקה מיוחדת. אם את סובלת מכאבים בפי הטבעת (הפתח ממנו יוצאת הצואה), יש דם או הפרשות ריריות בצואה, את סובלת מכאבי הבטן חזקים או שהדימום הווסתי שלך מאד חזק, חשוב ליידע את הרופאה שלך.

bottom of page