top of page

שינויים בווסת בעקבות לחץ וחרדה

שמעת על תגובת "מלחמה או בריחה"?

זוהי תגובה פסיכולוגית שנגמרת כתוצאה מסיטואציה שמאיימת עלינו ומפחידה אותנו. המערכת העצבית של הגוף מופעלת על ידי שחרור חד של הורמונים שגורמים לתופעות שונות, גם בווסת.


התופעות השונות כוללות:

התרחבות של אישוני העיניים

זרימת דם מגוברת בגוף

דופק שגובר, מהיר יותר, ואיתו קצב הנשימה

הגוף מתחיל לרעוד

בנוסף, ישנה עליה בכמות האנדורפינים (הורמונים שקשורים בשליטה על כאב, ועל התנהגויות רגשיות כמו פחד או מתח) ובהורמון הקורטיזול, הקרוי הורמון הלחץ, שמשחרר סוכר לגוף בשביל לשמור אותו במצב של עירנות.

ברוב המקרים, התופעות נמשכות למשך כ- 20 דקות עד שעה, ולאחר מכן הגוף נרגע שוב ורמות ההורמונים יורדות.


מה קורה כשיש לחץ מתמשך?

כשהלחץ מתגבר, מתמשך, ונמשך לפרקי זמן ארוכים, רמות ההורמונים בדם לא תמיד יורדות. ההורמונים מפריעים ומשפיעים על שאר תהליכי יצירת ההורמונים, כמו ההורמונים שקשורים במחזור החודשי.

כל אחת מגיבה בצורה אחרת למתח. אצל חלק השינויים יופיעו באופן מיידי, אצל אחרות זה יקח שבועות ואף חודשים, ורק אז תשימי לב לשינויים.


שינויים בווסת בגלל מתח ולחץ

כשההורמונים משובשים, אז בגוף יתכנו שינויים במחזור החודשי, יש נשים שמדווחות על מחזור ארוך יותר, או מחזור קצר יותר, הביוץ מושפע, מקדים, נדחה או פשוט לא מגיע, והווסת בעקבותיו.

ברוב המקרים מדובר בשיבוש חד פעמי, עיכוב של כמה ימים, שבועות או חודשים בודדים.

ככל שהמתח מתמשך או מוגבר, השיבושים יכולים להימשך פרקי זמן ארוכים יותר.


כאבי וסת וחרדה

נשים רבות מדווחות על כאבי וסת חזקים יותר אחרי תקופה של לחץ ומתח. אחרות מתארות תסמינים חדים יותר בימים לקראת הווסת (תסמונת קדם וסתית, PMS).


מתי הכל יסתדר שוב?

ברוב המקרים השיבושים והשינויים האלו הם זמניים. כשגורמים לחרדה דועכים, ההורמונים יתאזנו והגוף יחזור לעצמו.


התמודדות עם סטרס

בתקופה מורכבת, של לחץ ומתח חזקים ומתמשכים, יותר מורכב למצוא דרכים להרגיע את עצמך. את ההמלצות הרגילות של שינה ותזונה בריאה, את מכירה. לזה מווספות המלצות כמו הפחתת קפאין, פעילות גופנית יומיומית (גם אם מתוך הבית) ומתיחות, תרגילי יוגה, מדיטציה ונשימות, ושיחות עם חברות, משפחה ואנשי ונשות מקצוע.


אז מה אני יכולה לעשות?

בסופו של דבר, אנחנו כאן על מנת לנרמל את התופעה. להרגיע אותך שהשינויים בווסת הם טבעיים, ושברוב המאד גדול של המקרים המחזור מסתדר תוך כמה שבועות/חודשים, אז לפחות נוריד ממך את הדאגה הזו מהראש. עם זאת, אם יש סיכוי כלשהו שאת בהריון והווסת מתעכבת, אנא גשי לבדיקת דם בהקדם. אם וסת שהייתה סדירה לא מופיעה אחרי 2-3 חודשים, כדאי לפנות לרופאה לבדיקה ולייעוץ.


אנחנו מחבקות אותך חזק, ומאחלות לך ימים טובים יותר, של שקט מבפנים ומבחוץ.

bottom of page