top of page

חנ"ג והווסת שלך


אז...שיעור ספורט, או חנ"ג, והווסת שלך. בואי נדבר על זה.

יש בנות שנהנות משיעורי ספורט. הן אוהבות לרוץ לקפוץ, לשחק מחניים או כדורסל. יש בנות שמראש חושבות שמדובר בעינוי.

מה שברור הוא שבזמן הווסת, גם לאלה וגם לאלה, לפעמים יותר מורכב.


וסת ושיעור ספורט

יכול להיות שכואב לך הראש.

יתכן ויש לך התכווצויות בבטן.

לפעמים את מקבלת ומצב הרוח שלך...אמממ....פחות.

ולעיתים את מאד מוטרדת מכל מיני "מה אם"ים שונים, כמו זיעה, דליפות, תחבושות שזזות וכו'.

אז תנשמי רגע עמוק, אנחנו כאן לעזור.


היערכות מראש

אם קיבלת, או שאת יודעת שאת אמורה לקבל, את יכולה להיערך מראש:

  • ללבוש מכנסיים כהים ולשים זוג טייץ/מכנסיים ספייר מגולגל וזוג נוסף של תחתונים בתיק.

  • ללבוש חזיית ספורט, או חזייה עם תמיכה טובה, שמחזיקה ומונעת קפיצות וטלטולים, במיוחד אם יש לך רגישות בשדיים.

  • לדאוג שיהיו עליך כדורים משככי כאבים, ואפילו לקחת אחד לפני השיעור – באישור ההורים כמובן.

  • לוודא שיש לך עוד ממוצרי הווסת שאת משתמשת בהם – תחבושות, טמפונים ו/או תחתוני מחזור, בתיק.

לפני השיעור

מחקר באנגליה הראה שכמעט שני שלישים מהנערות ומהנשים חוששות משיעורי ספורט בזמן הווסת. חצי מהנשאלות אמרו שהן מחפשות תירוצים בשביל לא להגיע לשיעור, שליש מהן אמרו שהן חוששות מדליפות של דם, ורבע אמרו שהן מפחדות שהתחבושות יזוזו, יפלו או שאחרים יוכלו לראות אותן.

בשביל למזער סיכונים, ובשביל שלא תדאגי, את השיעור כדאי להתחיל עם תחבושת/טמפון חדשים, או אם את משתמשת בתחתוני מחזור – לוודא שהם עדיין יבשים וסופגים (רטיבות שבולטת לעין או במגע היא סימן שכדאי להחליף תחתונים). אם את משתמשת בגביעונית, מומלץ לרוקן אותה לפני תחילת השיעור.

כשאת מחליפה תחבושת תוודאי שהיא מהודקת לכל אורכה לתחתונים, עם כנפיים שמחזיקות אותה במקום. את יכולה להשתמש בתחבושת ארוכה/עבה יותר, כמו תחבושות ללילה, אם את רוצה. את מוצרי הווסת לא יראו (בכל רגע נתון 1 מכל 5 נערות ונשים נמצאת בזמן הווסת. ראית פעם תחבושת מבצבצת?).


בזמן השיעור

בזמן הווסת אין מגבלות. מותר לך לעשות הכל – לרוץ, להתגלגל, להשתולל או לרקוד. אפילו שחיה מותרת בזמן הווסת. המגבלה היחידה היא ההרגשה שלך. אם את מרגישה טוב – לכי על זה. שחקי ותתאמני בכל הכוח.

אם את מרגישה חלשה, אם את לא מרגישה טוב, אם כואב לך – זה הזמן לקחת את השיעור בקלות. לעשות מה שאת יכולה ולנוח אם את צריכה. וכשתסבירי למורה למה (ואפילו רק – "אני לא מרגישה טוב"), היא כנראה תאמר לך בדיוק את זה).

עם זאת, שוב שתדעי שפעילות גופנית מתונה (עדינה) מאד עוזרת – גם לכאבים וגם למצב הרוח. אין כמו הליכה קלה או משחק כדור כיפי בשביל להעביר את הכאב ולשמח אותך.


אחרי השיעור

במיוחד אם הזעת במהלך השיעור, או אם זזת הרבה, כדאי להחליף שוב תחבושת/טמפון או לוודא שהתחתונים שלך עדיין יבשים וסופגים. אם היו דליפות של דם לבגדים, תחליפי לבגדי ספייר שבתיק שלך.

אל תשכחי לשתות הרבה מים במהלך השיעור ואחריו.

נערות רבות מתלוננות על הזעה מרובה בזמן הווסת. אם הזעת, את יכולה להחליף חולצה, ולכל הפחות - תשטפי פנים ושימי עוד דאודורנט.


זוכרת את המחקר מלמעלה?

כמעט כל אותן הנשים שנשאלו על חוויות הווסת בזמן שיעורי ספורט אמרו שעם חינוך והדרכה סביב הווסת, וסביב המשמעות של וסת וספורט, ההן היו מרגישות נינוחות ורגועות יותר בזמן שיעורי ספורט. רובן הגדול מאד (כמעט ¾) אמרו שחינוך בנושא וסתות חייב לכלול הסברים על עד כמה הפעילות הגופנית מקלה על כאבי הווסת ואפילו מורידה את תחושת הנפיחות. השתכנעת?

bottom of page