top of page

מה כדאי לאכול בזמן הווסת (ומה ממש לא!)

יש נערות ונשים שבזמן הווסת סובלות מתחושה של נפיחות, מכאבי בטן או ראש ואפילו ממצבי רוח משתנים. הוספת מאכלים שונים לתפריט שלך בזמן הווסת (ועדיף אפילו קודם), והימנעות ממאכלים אחרים, יכולות להקל על התסמינים השונים ולגרום לך הרגיש טוב יותר.



מים

אמנם לא אוכל, אבל הכי הכי חשוב ברשימה. שתיה של מים עוזרת לכל תהליכי חילוף החומרים בגוף (התהליכים בהם האוכל שאת אוכלת הופך לאנרגיה, דלק לגוף). המים גם עוזרים במניעת כאבי ראש ומקלים על תחושת הנפיחות ואפילו מסייעים למנוע עצירות, ממנה רבות סובלות בזמן הווסת.


שפע פירות

פירות כמו בננות, תפוזים, מלון ומשמשים מלאים באשלגן, שמסייע בהפתחת תחושת הנפיחות ואגירת הנוזלים. המים בפירות מרווים ועוזרים לחילוף החומרים והסיבים התזונתיים עוזרים בכל מה שקשור בענייני שירותים.

ובונוס נוסף - המתיקות של הפירות, עונה בצורה בריאה על החשק שלך לסוכר ומתוק בימים של הווסת ולפניה.



אבוקדו

כל האומגה 3 שבאבוקדו מסייעת בהרפיית שרירי של הרחם ומקלה על ההתכווצויות. מאותה הסיבה גם דגים מאד מומלצים נגד כאבי מחזור.



ירקות ירוקים ובכל הצבעים

בזמן הווסת יש ירידה ברמות הברזל בגוף, ובעקבות זאת תחושה של עייפות, סחרחורות וכאבים. ירקות עליים כמו חסה, תרד וקייל, מסייעים להעלות את רמות הברזל. הסיבים התזונתיים שבירקות באופן כללי משפיעים על חילוף החומרים ומשפרים את ההרגשה הכללית.



דגנים מלאים

אוכל עשיר בפחמימות גורם לשחרור סרטונין, הורמון האושר. הטריק הוא למצוא אוכל שכזה, שמכיל פחמימות בריאות, ולא מכיל כמויות של סוכר או שמן, שמנטרלים את כל טוב, ועושים פעולה הפוכה. לחם או דגני בוקר לא ממותקים, הם פתרון טוב. עוד פתרון? פופקורן! תכיני אותו במכונה ייעודית או באייר פרייר, לקבלת נשנוש טעים ובריא, שמשפר את מצב הרוח (ניסית פעם פופקורן עם קינמון? מעדן!).

אגוזים לא קלויים

שקדים, פקאנים ואגוזי מלך עשירים באומגה 3, ומהווים נשנוש מושלם, בזמן הווסת ומקלים ומפחידים את התסמונת הקדם וסתית, אותה הרגשה כללית רעה שלפעמים מגיעה עוד לפני שרת מקבלת מחזור.



שוקולד מריר

יש! שוקולד, ואפילו בריא ומומלץ!

המגזניום שבשוקולד מריר מקל על תסמיני הווסת, והברזל מגביר את העירנות ומפחית כאבים. שוקולד גם מעורר את איזור האושר במוח, וגורם לנו לתחושה טובה ושמחה יותר. ברור ששוקולד מריר הוא לא עוגיה, גלידה ואפילו לא חטיף שוקולד חלב, אבל זה מספיק קרוב בשביל לשמח בזמן המחזור.



יוגורט

היוגורט הוא למאכל פרו-ביוטי, שאמור שיש בו חיידקים טובים, החיוניים לבריאות. יש בו גם המון סידן, וגם סידן שמשפר את יכולת הריכוז ואת המצב רוח, מפחית את תחושת הנפיחות ומקל על כאבי מחזור. ואם את מוסיפה ליוגורט מעט פירות, אגוזים לא קלויים ואולי ממעט שוקולד מריר, יש לך פינוק מושלם לזמן הווסת.



תה, נגד כאבים

תכיני לך כוס מים חמים עם ג'ינג'ר טרי מגורר פנימה, או תוסיפי לאוכל שלך. הג'ינג'ר מקל על כאבי הבטן, מפחית בחילות ואפילו עוזר נגד כאבי שרירים.

תה מנטה מסייע להקלה על כאבי בטן, בחילה ושלשולים

תה קמומיל מרפה (משחרר) את השרירים, מרגיע ומפחית לחץ וחרדה.



ובכל זאת, מה לא כדאי לאכול?

הבעיה היא, שהמאכלים שלא טובים לנו, המאכלים שאנחנו יודעות שעלולים להגביר את התסמינים ולגרום לנו להרגיש פחות טוב, הם לרוב בדיוק הדברים שאנחנו ממש ממש רוצות. אם את לא יכולה בלי, אם הגוף שלך ממש צועק שהוא "חייב", תנסי לאכול אותם בכמויות קטנות.



מלח

המלח גורם לתחושת נפיחות ולאגירת נוזלים, ונמצא בכל מה שאת אוכלת. תשדלי להימנע מחטיפים מלוחים, מאוכל מעובד (אוכל מהיר) ולהוסיף כמה שפחות מלח לאוכל שלך.


סוכר פשוט

גם כאן, הסוכר נמצא בכל מקום. עודף סוכר גורם לעלייה מאד חדה ברמות האנרגיה, שמלווה בקריסה ובשיבושים במצב הרוח. הסוכר גם משפיע על העור שלך, ועלול להחמיר אקנה (חצ'קונים). תשדלי לא לאכול (או לאכול כמה שפחות) ממתקים, עוגות, גלידות ושוקולד חלב, למרות שאת ממש רוצה...אגב, גם ממתיקים מלאכותיים (שיש במשקאות ה"דיאט", למשל) משבשים את פעילות ההורמונים. אז כדאי להימנע.


קפאין

קפאין נמצא בקפה, תה, שוקו, קולה ומשקאות מוגזים אחרים, שוקולד ועוד ויכול להחמיר את תחושת הנפיחות ולהגביר כאבי ראש. מצד שני, גם הפסקת קפאין פתאומית מגבירה כאבי ראש, אז אם את רגילה לשתות דיאט קולה, קפה או שוקו כל יום, אל תפסיקי לגמרי בבת אחת.

bottom of page