top of page

זה רק אני והשדיים (שצצו משום מקום) שלי

התפתחות של השדיים היא חלק בלתי נפרד מגיל ההתבגרות. בערך בין גיל 8-13, השינויים בשדיים מתחילים להיות בולטים לעין. השדיים מתחילים לגדול, לצמוח ולהשתנות, ולפעמים התחושה היא שהלכת לישון "שטוחה" וקמת עם ציצי של ממש.




למה זה טוב?

השדיים הם רקמות שומניות, בחלק הקדמי של החזה. התפקיד העיקרי שלהם הוא להנקת תינוק, אם תרצי, בעתיד (וכדאי שתדעי שלגודל או צורת השדיים אין השפעה על כמות החלב או על היכולת שלך להניק).


מה קורה בחזה שלי?

שינויים בשדיים (ציצי, בז'ז'ים, פרונט, באלקון או חזה) מתרחשים בשלבים שונים במהלך החיים. למעשה, התהליך עצמו התחיל לפני הרבה שנים, כשעוד היית עוברית ברחם: איזור החזה התעבה (נעשה עבה), הפטמות שלך נוצרו ואפילו צינורות החלב החלו בתהליך ההיווצרות.

בגיל ההתבגרות הורמון האסטרוגן מופרש על ידי השחלות וגורם להצטברות של שומן, שמוביל לצמיחה של השדיים. בשלב הראשון ההרגשה שהיא של נפיחות קלה, מן בליטה כזו, בדיוק מתחת לפטמה. לשלב זה קוראים ניצני שדיים (בדיוק כמו ניצני פרחים, לפני הפריחה).

בהמשך, ואחרי הווסתות הראשונות, יווצרו בלוטות הפרשה בקצה צינורות החלב. השדיים ומערכת הצינורות ימשיכו לצמוח ולהבשיל, ויתפתחו בלוטות ובועיות חלב. השדיים ימשיכו לגדול, הם יעשו עגולים ומלאים יותר. העטרה, העור סביב הפטמה, תעשה כהה יותר ותגדל גם היא. גם הפטמה גדלה ונעשית בולטת יותר.

צמיחת השדיים ממשיכה לרוב עד גיל 17-18, או מעט יותר.


הגיוני שזה כואב?

כשהשדיים מתחילים לגדול הם יכולים להיות רגישים למגע, ואפילו כואבים (וממש כואבים!). המתיחה של העור עלולה לגרום לאי נוחות או לתחושה של גרד.

אם צמיחת השדיים מהירה, עלולים להופיע פסים ורודים בעור, בשם סימני מתיחה. הסימנים האלה ידהו ויהפכו לכמעט שקופים עם הזמן.


למה הם כואבים לי כל כך בזמן הווסת?

בכל חודש, נערות ונשים חוות שינויים ברמות ההורמונים שהגוף מייצר. האסטרוגן והפרוסגרטרון מעודדים את הגדילה של צינורות החלב ושל היווצרות בלוטות חלב, ואלו עלולים לגרום לתחושת נפיחות וכאבים וגם לשינויים במרקם של השדיים ולתחושה של גבשושיות. זה קורה בגלל שהשדיים מכינים את עצמם להריון אפשרי. אחרי תחילת הווסת הם יחזרו לגודל וצורה המקוריים.

אגב, אספנו עבורך כל מיני טיפית ועיצות שיעזרו עם הכאבים. בשביל לקרוא עוד, תלחצי על הקישור: "כואב לי בציצי".


לאיזה גודל הם יגיעו?

גודל השדיים שלך בעיקר נקבע על ידי תורשה (כלומר, בעיקר לפי גודל השדיים של אמא, של הדודות ושל הסבתות). שדיים מכילים תאי שומן, ולכן אם את עולה/יורדת במשקל, יכול להיות שהגודל שלהם ישתנה בהתאם.


הצילו - השדיים שלי לא באותו גודל!

זה בסדר גמור! הרבה פעמים צד אד גדל יותר מהר מהצד שני. גודל השדיים מתאזן בסוף, ולקראת סוף הצמיחה הם יהיו בגודל דומה (לאו דווקא זהה, אבל קרוב יחסית).


האם השדיים שלי נורמליים?

שדיים מגיעים בהמון צורות וצבעים, הפטמות נראות שונה מאחת לשניה, העטרה משתנה. אצל כל אחת הם נראים שונה, קצב הצמיחה שונה, וההתפתחות שונה.



האם אני יכולה לשנות את איך שהם נראים?

לא באמת. משחות, כדורים, עיסוי, שינה על הבטן, חזייה הדוקה או תרגילי כושר לא ישנו את הצורה או את המראה שלהם. עלייה או ירידה במשקל עלולה להשפיע על הגודל, אבל גם לא תמיד. הדרך היחידה לשנות את גודל השדיים היא על ידי ניתוח, וזה יהיה רלוונטי רק בגיל מבוגר יותר, אחרי שהם הפסיקו לצמוח.


ומה לגבי חזיה?

ההחלטה אם ללבוש חזייה או לא, היא שלך ושל בלבד. יש נערות ונשים שמרגישות נוח יותר עם תמיכה לחזה, ויש כאלה שמעדיפות לאפשר לשדיים להיות משוחררים. אם תלחצי על הקישור, תוכלי לקרוא עוד על חזיות והתאמת גודל החזייה.

bottom of page