top of page

מהי תסמונת קדם וסתית? (PMS)

לרוב את ממש נערה צ'יל. רגועה, נינוחה. למה לא? החיים בסך הכל טובים, והכל ממש נוטה להיות אחלה. אבל היום התעוררת הפוכה. לא ישנת טוב, הג'ינס שלך לא נוח, יש לך חצ'קון מעצבן באמצע הסנטר ופשוט מתחשק לך לבכות. או לצעוק. או גם וגם.

לפעמים יש ימים כאלה, אם את את לפני תחילת הווסת, יכול להיות שמדובר בתסמונת קדם וסתית.

מהי תסמונת קדם וסתית?

הרבה נערות ונשים חוות כל מיני תסמינים ושינויים במצב הרוח שמתחילים לקראת הווסת. למכלול של כל התסמינים קוראים "תסמונת קדם וסתית", או PMS (Premenstrual Syndrome), והם יכולים להשפיע על ההרגשה וההתנהגות שלך סביב הווסת.

התסמינים לרוב מתחילים בין 8-4 ימים לפני תחילת הווסת ונמשכים עד היום השני או השלישי שלו (למרות שגם לפני ואחרי נחשב לתקין לחלוטין!)


מה המאפיינים של תסמונת קדם וסתית?

המאפיינים מגוונים, וקשורים בהרגשה הפיזית שלך ובהרגשה הרגשית. התסמינים משפיעים על ההתנהגות שלך, על מצב הרוח שלך, על המראה שלך (אל תדאגי, לרוב את היחידה ששמה לב!) ועל איך את מרגישה כלפי העולם.



אני בטוח אסבול מ PMS?

מחקרים מדברים על כך ש- 80% מהנשים בגיל הפוריות (כלומר, נערות ונשים עם מחזור חודשי) יסבלו מתסמינים בצורה זו או אחרת, כשהמשותף לכולן הוא שבימים אחרי תחילת הווסת התסמינים פשוט...דועכים ונעלמים.

יש נשים ונערות שחוות חלק קטן מהתסמינים, אחרות יחוו הרבה מהתסמינים, ואחרות בכלל לא. חלק יחוו תסמינים במשך יום או יומיים, ואחרות במשך שבוע ויותר.

יותר מזה, יתכן ויהיו חודשים שתרגישי יותר תסמינים לקראת הווסת, וחודשים שפחות. יהיו חודשים שהכאבים ואי הנוחות יהיו משמעותיים יותר, וחודשים שיעברו בקלילות ובנוחות.


למה זה קורה?

החוקרים לא בטוחים בדיוק למה זה קורה, ומשערים שחלק גדול התסמינים נובעים בגלל השינויים החדים ברמות ההורמונים וכימיקליים נוספים במוח, שיחד גורמים לתחושה של חוסר האיזון שאת מרגישה לקראת הווסת.

כדאי שתדעי שעל פי מחקרים, רמות גבוהות של מתח ולחץ גורמות לתסמינים להחמיר. וגם רמות נמוכות של ויטמינים ומינרלים משפיעים על ההרגשה שלך. אז כדאי (ותכלס, תמיד כדאי) למצוא דרכים שיעזרו לך להירגע, ולהקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת (גם אם כל מה שמתחשק לך זה ביסלי ושוקולד).


מה אני יכולה לעשות בעניין?

  • בתור התחלה אנחנו ממליצות בחום לסמן בלוח מעקב, לוח שנה או אפליקציה, את כל מה שאת מרגישה וחווה. את תוכלי לזהות דפוסים שחוזרים על עצמם בכל חודש, ללמוד מה הדרך הטובה ביותר לעזור לעצמך ולנבא צורה יותר מדויקת מתי את אמורה לקבל בפעם הבאה.

  • תזונה בריאה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא יכולים לעזור ולהקל עליך. הרבה פירות וירקות, פחות חטיפים וממתקים, פחות מלח וקפאין (מקולה, קפה, תה, שוקו או שוקולד), פחות (בלי...) ממתיקים מלאכותיים, הרבה מים, שינה טובה ואיכותית ולפחות שעה של פעילות גופנית ביום, מומלצים תמיד ובמיוחד במקרה של תסמיני וסת.

  • יש לא מעט דברים שאת יכולה לעשות כשאת מרגישה עצבנית, כעוסה או אם מתחשק לך לבכות (תקראי כאן), כמו אמבטיות חמימות ומפנקות שמרגיעות את השרירים, מקלות על הכאבים וגורמות להרגשה טובה, מוזיקה כיפית או סרט מצחיק.

  • וכמובן שתמיד יש את האפשרות של נטילת משכך כאבים, שיקל על הכאבים. לעולם אל תיטלי כדור/תרופה על דעת עצמך, ותתייעצי קודם עם אחד ההורים.

אם בכל זאת התסמינים מציקים לך ומפריעים ליומיום שלך, כדאי לפנות לרופאה. יש תרופות וטיפולים שעוזרים לאזן את השינויים בהורמונים ואחרים שמקלים על מצבי הרוח.


חשוב שתדעי! תסמונת קדם וסתית יכולה להחמיר תסמינים של אסטמה, אלרגיות, חרדה, דכאון, מירנות ועוד. אל תשכחי לספר לרופאה המטפלת שלך אם יש שינוי במצב שלך לקראת הווסת.


הפרעה דיספורית קדם וסתית PMDD - premenstrual dysphoric disorder

שם מפחיד, הא? בהקשר שלנו דיספוריה היא מצבי רוח, חוסר שביעות רצון או אי-נוחות עמוקה שלעיתים מלווה בדיכאון, חרדה וסערה נפשית, והתופעה מתארת מצב קיצוני של תסמונת קדם וסתית.

3-8% מנערות ונשים בגיל הפוריות (שיש להן מחזור חודשי) סובלות מ PMDD.

אם במצב "רגיל" של תסמונת קדם וסתית, הנערה תרגיש עייפה בבוקר, במצב של PMDD, היא כנראה לא תצליח לצאת מהמיטה. אם בזמן PMS היא עלולה להרגיש עצבנית או מתוסכלת, נערות שסובלות מ PMDD יזעמו וירתחו, ועלולות להגיע עד לכדי הרס מערכות יחסים, קושי להתרכז בלימודים או לסיים מטלות יסבלו מכאבים שעלולים להיות קשים.

אם את חושבת שאולי את סובלת מהפרעה דיפסורית קדם וסתית, חשוב לעקוב אחרי התסמינים שלך ולנהל יומן וסת מסודר במשך לפחות 2 מחזורים. שינויים בתזונה, פעילות גופנית, טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי יכולים להרגיע את התסמינים ולהקל על ההתמודדות שלך ועל ההרגשה שלך. התסמונת חדשה יחסית, ורופאים ורופאות רבים לא מכירים אותה לעומק. חשוב למצוא רופאה שמוכנה להקשיב ולסייע במציאת פתרון.

bottom of page