top of page

דברים שממש ממש חשוב שתדעי



יש דברים שקשורים בבריאות הפיזית והרגשית שלך, שאת פשוט חייבת לדעת.


הווסת היא חלק מהמחזור החודשי

הרחם מכינה את עצמה בכל חודש מחדש לקראת הריון אפשרי. ביצית בשלה יוצאת מהשחלה, עוברת בחצוצרה בדרכה אל הרחם. רירית הרחם המצפה את הדפנות של הרחם מתעבה (נעשית עבה), עם כלי דם חדשים שמיועדים להזנה של תינוק. כאשר הביצית איננה מופרית, כלומר – היא איננה נפגשת עם זרע ולא נוצר תינוק, היא מופרשת החוצה, ואיתה השכבות החיצוניות של דפנות הרחם בצורה של דימום (וסת). עם תחילת הדימום הביצית הבאה מתחילה תהליך הבשלה, שתסתיים בשחרורה מהשחלה לרחם...

רוב הבנות מקבלות וסת ראשונה בין גיל 10 ל- 14, אבל גם לפני או אחרי נחשבים לתקינים. לקראת הווסת יש לרוב סימנים מקדימים.

מחזור חודשי (מהיום הראשון של הווסת, עד היום הראשון של הווסת הבאה) נמשך לרוב בין 23-45 ימים, אבל בשנים הראשונות יכול להיות ארוך או קצר יותר.

וסת, שלב הדימום, לרוב נמשכת בין 5-7 ימים. בזמן הווסת יש איבוד של 3-5 כפות דם בכל חודש.


בזמן הווסת...

את יכולה להתנהל כרגיל: בית ספר, חברות, ריקודים, שחיה, מקלחות ואפילו רכיבה על סוסים, כל עוד את מרגישה טוב.

עם זאת, יכול להיות שתכאב לך הבטן או הראש, שתרגישי עייפה או נפוחה, שיהיו לך כאבים בשדיים או פצעים בעור, לפני ובזמן הווסת.

גם שינויים במצב הרוח נפוצים מאד, כמו עצבנות, בכי בלי סיבה או קשיי שינה.

אכילה מסודרת ובריאה, מנוחה, פעילות גופנית, יוגה, מוסיקה, אמבטיה חמימה, ומשככי כאבים, יכולים להקל עליך ולגרום לך להרגיש טוב יותר.

בשביל להרגיש מוכנה, כדאי שתמיד יהיו לך את הדברים הבאים:

  • תיק קטן בתוך הלוקר או הילקוט, ובו מוצרי וסת כמו תחבושות/טמפונים/תחתוני וסת/גביעונית

  • זוג מכנסיים להחלפה

  • משככי כאבים

איך אני יודעת אם משהו לא "נכון", לא כמו שאמור להיות?

כדאי לפנות לרופאה אם לא קיבלת וסת עד גיל 15, או במקרים של דימום מאד כבד (החלפת תחבושת או טמפון כל שעה-שעתיים), אם הכאבים בלתי נסבלים ומונעים ממך תפקוד רגיל או אם עוברים פחות משלושה שבועות בין וסתות. יש המון פתרונות אפשריים, שיעזרו ויקלו עליך.


הפות שלך היא שלך בלבד

ולאף אדם אחר אין את הזכות לגעת בה, או בך, בלי רשותך. לא בראש, לא בגב ולא בפות, בידיים, בשדיים או בישבן. אם נוגעים בך בצורה מכאיבה או אפילו סתם לא נעימה, אם נוגעים בלי רשות, אם המגע מרגיש לך אסור, מלוכלך, סודי - חשוב שתפני למישהי או מישהו שאת סומכת עליהם.



bottom of page